Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

adele99
NY MEDLEM

VMB förenklad

Hej alla, Är det möjligt att fråga er mer om VMB förenklad?
1. När vi säljer varor med VMB förenklad tillkommer ingen moms, så när köparen betalar frakten tillkommer heller ingen moms. Betyder det att vi kommer att redovisa 0 moms till skatteverket i detta fall?
2. När vi säljer begagnade föremål på auktion blir slutpriset A, kostnaden för artikeln är B, provisionsavgiften är C,
Hur ska vi beräkna VMB-vinsterna i detta fall? Ska det vara A minus B?
Eller ska det vara A minus C minus B?
För om vi använder A-B, så blir momsen på vinster mycket högre än det faktiska beloppet.
Eller finns det någon bättre lösning för att boka behålla det?

Om det finns någon som kan ge ytterligare instruktioner skulle jag vara supertacksam!

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Gällande frakten så kan det bero på om ni lyft moms på inköpet av frakten eller inte skulle jag säga. Det behöver inte nödvändigtvis vara momsfri frakt om man t ex anlitare ett fraktbolag som debiterar er moms. Skulle rekommendera att ni stämmer av detta med skatteverket för att få ett helt korrekt svar på detta. Sökt länge efter ett klart svar på denna frågan men har inte lyckats hitta något som är bra.

2. Vinstmarginalen vid förenklad VMB är A-B enbart. Dvs försäljningspriset minus inköpspriset av själva varan. 
Kringkostnader skall inte tas med i den beräkningen. Detta för att man oftast får lyfta vanlig ingående moms på de flesta kringkostnader.

/Joachim