Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad behöver sparas?

Vad behöver sparas i bokföringen?, har scannat in alla mina kvitton och fakturor. lagt in dem som bildunderlag på tillhörande verifikationer. Även sparat dessa i dropbox på verifikationsnr för att kunna slippa ha så mkt i pärmar. Men måste jag även ladda ner alla verifikationer som pdf från visma eekonomi för att ha en komplett riktig bokföring om man skulle åka på en koll från skv? Eller går det på något vis att lämna informationen som finns i visma till dem då alla kvitton nu även finns inlagt där? 
Mvh
4 SVAR 4
KenArd
CHAMPION

Hej larsson,
Verifikationer behöver inte sparas som pdf:er.
Det du behöver spara i papper är kvitton och fakturor som du tar emot i pappersformat.

Fakturorna kan du få skannade med Visma Autoinvoice om du vill så slipper du dom i pärmar.

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Enligt 7 kap. 6 § bokföringslagen får räkenskapsinformation föras över från ett material (t.ex. papper) till ett annat (t.ex. ett maskinläsbart medium). Det är alltså möjligt att genom skanning överföra den i pappersform mottagna räkenskapsinformationen till elektronisk form. Den mottagna handlingen (pappersdokumentet) får dock förstöras först från och med det fjärde året efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades.

Mer information om överföring och förstöring av räkenskapsinformation finns i kapitel 7 och 8 i BFN:s vägledning Bokföring.

7 kap. 6 § bokföringslagen
Vägledningen Bokföring 

KenArd
CHAMPION

Stämmer men gäller inte när du tar emot fakturor i elektronisk form i först skedet (t.ex. Autoinvoice) eftersom dom ska sparas i det format man tar emot dom i. Då behöver man inte spara papperskopian som inte heller finns utan isf måste skrivas ut.

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej tack för info. Att orginalkvitton i pappersform var tvungen att sparas visste jag. Dock så har jag även scannat in dessa för säkerhetskopiering, så kan pappren slängas efter fyra år. Men undran var ju om även övriga verifikationer som ej är inköp behövde sparas, t.ex egna uttag, insättningar, avskrivningar m.m som det ej finns nåt kvitto på. Så jag va tvungen att ladda ner dessa som pdf för att få ett underlag. Men som Kenneth skriver så ska det ej behövas då så då är jag nöjd.