Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Valuta konto, betalning i annan valuta

Hej!

 

Har varit i kontakt med Vismas support kring valutakonton. 

Men har inte riktigt fått något konkret på hur tillväga sättet ska gå till. 

 

Det är som så att vi har olika tjänster som vi använder där vi fyller på ett saldo kring olika valörer som i sin tur används för att betala för diverse tjänster inom plattformen.

Så till fråga.

 

1. Hur bokför jag detta, valutaväxlingen går enbart att räkna ut fram till kontot på den tjänst som jag fyller på ett saldo. 

(Dessa kan bestå av flertal transaktioner som går kors och tvärs för att täcka upp saldo belopp m.m) 

 

2. Kan jag bokföra valutakursen till valutakontot på vimsa och sen på något sätt utnyttja saldot i form av EURO/USD? 

 

Tacksam för svar. 

Mvh Daniel

 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Valutakonton skall värderas och bokföras i SEK i sin bokföring. Så när du fyller på pengar på kontona så värderar man det per den dagens valuta och bokför mot ett 198X konto i debet och mot sitt företagskonto i kredit för att visa att man fört över pengar. När man använder pengar på sina valutakonton så värderar man återigen per det datum som det händer och bokför i kredit mot 198X kontot och debet mot lämpligt kostnadskonto. Vid varje bokslut så skall man värdera sina valutakonton per det datum så att man får korrekt utgående saldo per den dagens valuta.

 

Rent progammässigt så har jag pratat med en kollega som har bättre koll på det som tipsade om denna länken där du kan läsa under överföring mellan företagets bankkonton där det står att man inte kan hantera överföringar mellan två valutakonton utan det behöver i sådana fall mellanlanda på det svenska bankkontot för hanteras som en kassa- och bankhändelser. 

 

Din sista fråga förstår jag tyvärr inte riktigt vad du menar. Menar du om man kan lägga upp valutakontot i eEkonomi som ett bankkonto i den valuta som den är i? I sådana fall så går det inte nej, utan all hantering sker i SEK i själva bokföringen. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

 

Tack Josefine för ditt svar.
Skulle även vilja veta lite närmre kring hur det ser ut med konverteringskostnader, där jag vet vad den faktiska konverteringskostanden.

Måste detta också regleras, vid bokslut? Eller utesluter man dessa som har "fixed" 

 

Hej igen!

 

Inga problem. Om du menar de kostnader som uppstår när man växlar valutor så skall man bokföra dem samtidigt som man växlar i och med att det är då kostnaden bör hanteras. Dessa kan bokföras mot något 65XX konto. Så de regleras inte vid bokslutet utan det regleras när de väl händer. 

 

Ha det fint!

/ Josefine