Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Valutaväxling

Hej!

 

Har läst igenom gamla trådar men hittar inte riktigt svar på min fråga.

Jag behöver bokföra en transaktion till ett nyöppnat valutakonto i USD. Kursen när valutan köptes var 8,28 och beloppet som fördes över från SEK-kontot var 100 000 SEK. Hur ska jag bokföra detta då Visma enbart tillåter bokföring i SEK? Jag har skapat ett valutakonto i Visma med kontonummer 1980. Att 100 000 SEK ska krediteras på 1930 (SEK-kontot) förstår jag, men hur gör jag på 1980?

 

Tacksam för svar då jag inte hittar något på internet över huvud taget.

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Du bokför de 100000 D1980 och anger gärna i transaktionstexten hur många USD du fick. Saldot i USD får du hålla koll på mot banken eller separat Excel-ark. Omvärdering till dagskurs ska göras vid bokslutet men kan även behöva göras under året om det är stora svängningar i kursen.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, då var det som jag misstänkte. 😊

 

En följdfråga; när man betalar en faktura från valutakontot och skriver ut informationen om banköverföringen står en annan kurs än den valutan köptes i, borde inte kursen som var aktuell vid tidpunkten för valutaväxlingen gälla? Här sker ju ingen växling eftersom pengarna på kontot redan är i USD. Vilket SEK-belopp är det rätta att bokföra, det man får med dagens kurs eller det belopp man får med kursen vid växlingstillfället? Hoppas det inte blev för rörigt..

 

Tack på förhand!

Eftersom all bokföring sker i SEK oavsett om du redan har USD på kontot ska du enligt alla konstens regler använda dagskursen.