Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vanlig faktura funkar som kontantfaktura/kvitto?

Hej,

Jag fakturerar ett företag som hyr en lokal av mig kvartalsvis med 30 dagar förfallotid. Ibland betalar kunden via bankgiro och ibland betalar kunden direkt med kontanter under förfallotiden. Beloppet understiger 4 prisbasbelopp och är därmed undantaget kassaregister.

 

Min fråga är om jag kan ta kundens utskrivna faktura och skriva för hand på den att "Fakturan är betald kontant med belopp X, och sedan datum och min underskrift. Räcker detta för att göra den till en kontantfaktura/kvitto som kunden kan använda i sin bokföring?

 

Eller måste jag ta bort utestående faktura i Visma eEkonomi och skapa en kontantfaktura istället?
Eller ska jag komplettera den vanliga fakturan med ett kvitto som detta https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/mallar-och-blanketter/kvitto ?

Mvh

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Fakturan ligger till grund för betalningen. För kundens del så kan du skriva på dennes ex att fakturan är betald kontant XX datum.

För din egen del så bokar du fakturan som betald i systemet den dagen betalningen görs, men du måste ha ett betalsätt som är kontant mot konto 1910 istället.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Carina för bra svar! 🙂

När jag sedan sätter in pengarna via bankomat till mitt företagsbankkonto så bokför jag sedan:

 

1910 kredit

1930 debet

 

Och har insättningskvittot som verifikationsunderlag?

Helt rätt 🙂