Jag tror det kan ha blivit fel här. Ingen arbetsgivarutgift ska betalas såvitt jag vet på utdelning oavsett om utdelningen för mottagaren beskattas som kapital eller tjänst.
"Till skillnad från lön så är lämnad utdelning inte avdragsgill för bolaget. Vid utdelning behöver bolaget dock inte betala några arbetsgivaravgifter (inte ens på utdelning som tjänstebeskattas enligt de så kallade 3:12-reglerna) För ägaren beskattas utdelning med mellan 20-57 procent skatt."
https://makeit.seb.se/expertartikel/ska-du-ta-utdelning-eller-lon-fran-ditt-bolag/Det TS undrar över är om det inte är till hens nackdel att nyttja fritt eget kapital (redan beskattad vinst i bolaget från tidigare år) till att betala ut lön. Och i detta fall så blir det ju klart ofördelaktigt - ja.
Det finns 4 olika fall mig veteligt:
1. Lön som betalas mha t.ex. medel som bolaget omsatt samma år: arbetsgivaravgift för företaget + löneskatt för den anställda. Detta är det klassiska man brukar räkna på
2. Lön nästa år på vinst bolaget redan betalat 22% bolalgsskatt på:
Bolagsskatt + arbetsgivaravgift + löneskatt för den anställda
3. Utdelning som beskattas som tjänst:
Bolagsskatt + skatt för mottagaren som om det vore normal lön
4. Utdelning som beskattas som tjänst:
Bolagsskatt + skatt för mottagaren som inkomst av kapital
Slutsats: Man vill alltså förmodligen maximera 4 och 1. Om man sedan maxar SGI och allmän pensionsgrundande lön är 3 mer fördelaktigt än 2.
-----
TS: "högsta utdelning kan tas sedan periodisera maximalt och vinstbeskatta så lite som möjligt?" -
Svar: JA precis så tänker jag iaf. Finns väl även något trick med tantiem/upplupen lön man kan ta till år som gått extra bra, men inget jag hunnit sätta mig in i än. Maximera periodiseringsfonder sålänge STL är låg är även min strategi.
...
Inser att jag precis svarat i en 4 år gammal tråd.. undrar varför denna hamnade högst upp i forumet för mig?