Jag sitter med årsavstämning och ska bocka av lager och produkter i arbete och har därmed en fråga kring detta. Inköpen av varorna är bokförda som en kostnad, innebär detta att man inte behöver inventera lagret och värdera varulagret?
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 230311
Har en tolkningsfråga ang. 97%
Lagrets värde ska fastställas till det lägsta av 97% av anskaffningsvärdet och det verkliga värdet.
Betyder: 97% av anskaffningsvärdet.
Betyder: 97% av det verkliga värdet?? Har jag förstått rätt?
Med verkligt värde menas det belopp exklusive moms som firman skulle få för varorna vid en försäljning.
Hur ser det ut med kasserad lagervara, hur konterar man det?
/Jenny
Hej!
Med verkligt värde menas det belopp exklusive moms som firman skulle få för varorna vid en försäljning.
Lägsta värdets princip bör alltid tillämpas vid lagervärdering. Den innebär att det värdet som är lägst, antingen anskaffningsvärdet eller det verkliga värdet, används som grund för värderingen. Om anskaffningsvärdet visar sig vara lägre än det verkliga värdet beräknas varulagret enligt 97-procentsregeln. Avdraget på tre procent kallas inkurans och är en värdeminskning av varor på grund av exempelvis skador och teknisk eller modemässig föråldring.
Du bokför avdrag för inkurans i kredit på ett eget konto, till exempel 1451 Inkurans lager.
Frågor eller funderingar? Du är alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. /Tinna
Tack för svaret.
Gäller inkurans också enskild firma då jag inte hittar detta konto? Är kontot något slags uppräkning på hur mycket värdeförlust företaget haft? Jag hittar enbart 2196 Lagerreserv med motbokningskonto 8899.
Nu återstår frågan hur jag konterar kasserad vara / vara som har gått ut (datum) / blivit dålig i enskild firma.
/Jenny
Hej Jenny
Som jag tänker så bokför du inkurans på t.ex. 1451 och om du inte har kontot upplagt i ditt program så får du börja med att aktivera det. Inställningar - Kontoplan - Nytt konto eller så gör du en kopia av bokföringskonto 1450 (som finns i ditt bokföringsprogram Visma eEkonomi Smart) samt döper det till inkurans.
Du bokar kontot för inkurans i kredit mot det konto du har upplagt för lagerförändring i debet - kontot jag använder heter 4990 Lagerförändring. Är du osäker på vilket konto som gäller för dig kan det vara bra att slå en pling till din redovisningskonsult så ni båda är överens om hur du ska bokföra.
Trevlig helg! /Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.