Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

rbergarn
MEDLEM

Verifikation vid bankgiroinbetalning

Hej,

 

Jag har fått inbetalt via bankgiro till mitt Swedbank företagskonto kopplat till Visma 2 av mina kundfakturor.

Jag gick då in och markerade dessa 2 som betalda och hänvisade till den inbetalning som fanns på kontot.

Men sedan kan jag inte matcha den inbetalning som finns i mitt konto som också syns i Visma till dessa fakturor, eftersom det gjordes i kundfaktura fliken syns de inte längre när jag försöker matcha?

Hur löser jag detta?

 

Det går ej heller att ta bort de eller göra korrigeringsverifikationer på dessa kopplingar jag gjort.

 

Sedan tycker jag det är konstigt att bankgiro redovisar 2 av mina betalda kundfakturor som en inbetalning på mitt konto, blir ju fel i matchningen i ert program.

 

/Roger

 

 

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Ett tips är att alltid använda bankhändelsen för matchning mot in- och utbetalningar. Nu får du ta bort den inlästa bankhändelsen genom att klicka på krysset th om beloppet. 

Du kan matcha i stort sett hur ,många fakturor som helst mot en inbetalning genom att ta fram dem en och en och klicka på Ny bankhändelse  efter varje. 

 

På ditt kontoutdrag är inbetalningen en enda post oavsett hur många delar den består av så det blir helt korrekt när du matchar på rätt sätt i programmet. 

/ Annica

 

Exakt vart skall jag ta bort bankhändelsen?

Hos Swedbank eller i Visma?

I Visma hittar jag inget kryss till höger om summan?

Jag hittar inte heller någonstans där jag kan ta bort den?

 

MVH

Roger

 

Det är i Visma du ska göra ändringen, inte i banken!

Eftersom du skrev i första inlägget att du har bankkontot kopplat till Visma förutsätter jag att det är eEkonomi du använder.  Då går du till Bankhändelser och till den inbetalning du inte kan matcha eftersom du redan bokat fakturorna som betalda. Där står det Status i rubriken långt till höger och en orange knapp det står Matcha i.  där finns också en ring med ett kryss i. Klicka på krysset så kan du ta bort raden.

Helt korrekt,jag kör eEkonomi.

Men om den ring med kryss i du talar om ej finns med i gränssnittet vid status och där knappen Matcha finns. Jag kan inte få fram någon rund ring där med ett kryss i.

 Ej heller synd det någon ring med kryss i på den rad jag vill ta bort, varken i början eller i mitten eller längst till höger.

Är det en inställning man måste göra någonstans?

 

Jag har provat IE, Edge/Chrome och Chrome browsers.

 

/Roger

 

då misstänker jag att det är bankkopplingen som gör att det ser annorlunda ut än när man själv klistrar in kontoutdraget. Får hänvisa dig till supporten, jag har inga mer idéer!

 

 

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

När du har en aktiv bankkoppling finns inte det företagskonto du har koppling till som val när du markerar kundfakturan som betald direkt via fakturan, jag misstänker att det är därför du inte hittat bankhändelsen och kunnat ta bort den. Nedan kan du följa steg för steg för att korrigera detta. Ut/inbetalningar som ska stämmas av mot ditt företagskonto ska alltid bokföras via Kassa och bankhändelser. 🙂 

1. Börja med att kika på verifikationerna som skapats när du bokfört betalningen genom kundfakturorna. Lättast gör du det via Försäljning - Kundfakturor - klicka på kundfakturan - där finns inbetalningen som en Relaterad verifikation, klicka på den. Det skulle kunna vara bokfört mot ett annat företagskonto du har upplagt men vanligt är att det bokförts mot 1910 - kassakonto. Gör detta steg på båda dina kundfakturor. 

2. Nu ska du ångra inbetalningarna på det konto det är bokfört mot så du kan matcha kundfakturorna mot ditt företagskonto under Kassa och Bankhändelser. Gå till Kassa och bankhändelser - välj kontot du bokfört inbetalningen på (till exempel kassakontot) och se till att du har rätt period vald. Leta upp händelsen - klicka på den - Ångra matchning. Nu korrigeras verifikationen för inbetalningen och fakturan hamnar som obetald igen. Passa på att klicka på krysset ute till höger på händelsen så den försvinner. Det finns förmodligen två händelser du ska göra detta på eftersom det gällde två kundfakturor. 

3. Du kan stå kvar under Kassa och Bankhändelser men byta konto till ditt företagskonto du har en aktiv bankkoppling mot. Matcha beloppet du fått in som berör kundfakturorna, kundfakturorna bör nu vara i listan så du kan bokföra dessa som betalda. 

 

Känns något oklart får du gärna återkomma! 
/My