Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Verifikationer som inte dyker upp i momsredovisningen

Hej,

jag skulle redovisa moms hos Skatteverket i mitt AB med fick felmeddelanden. "Beloppen i fälten 30-32 (utgående moms på inköp) är höga i förhållande till beloppen i fälten 20-24 (momspliktiga inköp där köparen är skattskyldig).

 

Den utgående momsen stämmer inte överens med omsättningen."

 

Jag kan se att bara två av tre relevanta verifikat är med i ruta 22. Det känns märkligt särskilt i synnerhet då två av dem är väldigt lika (bokförda på samma sätt för samma typ av utgift i nov resp dec). I7 och I8 är I8 är med och I7 inte är med. Båda är bokförda såhär: 

 
1930 Företagskonto - Kredit 187,57
6541 Inköp tjänst utanför EU (momskod 22, 25 %) - Debet 187,57
2645 Beräknad ingående moms  på förvärv från utlandet - Debet 46,89
2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 % - Kredit 46,89
 
Däremot är alla tre med i ruta 30 - utgående moms 25 % som ju då blir "för stor" (men egentligen rätt) i förhållande till ruta 22 där I7 saknas. Fråga 1: VARFÖR BLIR DET SÅ? 
Dock lätt att ordna manuellt. 
 
Jag ändrade manuellt hos skatteverket men får fortfarande felet "Den utgående momsen stämmer inte överens med omsättningen."
 
Jag kan se att ruta 10 är korrekt 25 % av ruta 05, men jag har också utgående moms 6 % i ruta 12 från ett verifikat som inte är med i 05.
 
Det verifikatet är bokfört såhär:

1930 Debet 45500,75 kr
3922 - Licensintäkter och royalties - Kredit 42925,24 kr
2631 - Utgående moms på försäljning - Kredit 2575, 51 kr
 
Är det fel i bokföringen? Ska det vara ett annat momskonto? Varför kommer verifikatet inte med som momspliktig försäljning?
1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Momskod på konto 3922? Det är nog där felet ligger.