Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kesch23
UTFORSKARE

Verifikationsunderlag till transaktion

Hej,

Jag har hjälp av en bokföringsbyrå och har lite funderingar kring hur de bokför.

Jag har fått ett antal fakturor (17st) där en del av intäkterna skall bokföras på olika intäktskonton men som blivit bokförda på fel konto i januari-mars. Jag har bett bokföringsbyrån att omboka med förklarande text "Korr verifikation xxxx kund NN" samt bokföringsdatum så man kan koppla varje korrigering till vilken kund som är rättad. 

 

Bokföringsbyrån väljer att boka en klumpsumma med sista mars som bokföringsdag med texten "Intäker från kunder". De har inte heller bifogat något underlag till transaktionen. Jag vill inte bråka med dem i onödan, men undrar om det är tillräckligt enligt lagkraven.  

 

Jag har försökt lästa på vad som gäller men vet inte om jag är petig. Jag borde ju lita på bokföringsbyrån men vill bara få råd från någon för att säkerställa att det som bokföringsbyrån gör är tillräckligt. Det känns väsentligt framförall för att jag som skatteverket skriver "är ansvarig för att bokföringen blir riktig även om du anlitar någon för att sköta din bokföring". 

Tack på förhand!

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om det enbart är intäkten som skall bokföras om dvs momsen är rätt bokförd tidigare sår räcker detta som underlag till den ombokningen. 
Så länge underlaget/Pappret visar vad det är som rättas så är det helt ok.

/Joachim

kesch23
UTFORSKARE

Tack Joachim!

Ja, det finns ju inga underlag mer än mina 17 ärenden i deras ärendehanteringssystem och så man kan förstå att det är alla transaktioner i det felaktiga intäktskontot som bokats om då summan är nu råkade bli 0 på kontot och momsredovisningen inte påverkas av ombokningen.

//Kerstin

Hej

Då är det helt ok att göra som redovisningsfirman sagt att du kan justera detta.

/Joachim