Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Levfaktura

Hej

Jag har klantat till det ordentligt. Skapat en kreditfaktura 2023 och lyckats skriva ut Leverantörsfakturajournalen på 2024 (har aldrig gillat att behöva "fladdra" mellan de olika nummerserierna vid årsskifte. Är som upplagt för att det skall bli fel! ). Hur gör jag för att minimera efterföljande problem.

Skall jag

1) Skapa ny Leverantörsfaktura under 2023 (för att ersätta den "felaktiga" kreditfakturan)

2) Skriva ut Leverantörsfakturajournalen på 2024 (för att "kreditera" den felaktiga)

3) Skapa  ny Kreditfaktura och skriva ut den på 2023


Eller skapar jag ännu fler problem nu?

 

/Hans

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

jag förmodar att du har matchat en eventuell återbetalning eller kvittat krediten  mot en annan faktura redan. 

Kan du i så fall gå in under Inköp > Leverantörsfakturor och se om du först kan ångra betalningen och sedan om det krävs även ångra fakturan/kreditfakturan.

Ångra Betalning.

 

Ångra fakturan.



Om du kan göra detta så åtgärdar det felet som uppstått och du kan lägga in kreditfakturan på nytt på korrekt sätt.

/Joachim

Tack för snabbt svar.

Jag är kanske i fel forum eller så borde jag varit tydligare. Jag arbetar i Visma Adm 500 och där har jag ingen Ångra-funktion när väl journalen är utskriven. Jag vill inte skapa mer oreda i bokföringen (än vad jag redan har gjort) men min tanke, just nu, är att skapa ny leverantörsfaktura med samma felaktiga premisser för att få bort den felaktiga kreditfakturan och bokföra journalen på 2024 för nolla ut den andra felaktiga journalen.

Därefter skapa en korrekt kreditfaktura med rätta förutsättningar.

Alternativet är att jag manuellt skapar en Leverantörsfakturajournal i form av en vanlig verif men är lite osäker på om det är rätt väg att gå.

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Hans Sjunnessson Defendo Sveri 

 

Börja med att du tar en säkerhetskopia under Arkiv - Säkerhetskopiering - Aktivt företag. Då har du hängslen och livrem 🙂

 

Sedan tycker jag att ditt första förslag låter som en utmärkt plan - bra jobbat!

/Tinna