Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Behruz
UTFORSKARE

Vid varuinköp EU utan VAT nummer

Hej

 

om man har inte angivit sitt vat nummer till säljaren i Eu eller utanför Eu så ska man bokföra som vanligt dvs 4056k 2614/2645 om vi köper från eu?

 

alltså man gör inte så här om vat numret angavs ej: 1930 k 4010 d ?

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om man inte har angett sitt VAT nummer vid inköp inom EU så skall man fortfarande redovisa fiktiv moms precis som vanligt, men man beräknar på totala beloppet ink det landets moms. Hela beloppet blir en kostnad i och med att man inte har avdragsrätt för andra länders moms, som du kan läsa om här hos Skatteverket. 

 

När det gäller köp utanför EU så är det lite klurigare, för där blir importmomsen hanterad av tullverket vilket gör att den blir en kostnad för dig istället. Där är det bäst att dubbelkolla med Skatteupplysningen om man ändå skall redovisa det som ett inköp utanför EU då den redan har redovisats som ett inköp av en privatperson. Där kan jag inte hitta så mycket vägledning så det bästa är som sagt att kontrollera detta när det väl händer så det redovisas rätt för dig. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej

jag förstår nu det här med varuinköp från eu

 

men vad det gäller varuinköp utanför eu så borde det ändå bokföras så här 1930 k 4010 d oavsett om vat numret saknas eller inte?

Hej igen!

 

Vad bra. Som jag beskrev så är inköp utanför EU lite krångligare hur det bör hanteras, så där får jag hänvisa till Skatteupplysningen för mer hjälp. Där blir ju i sådana fall inköpet hanterat som om du vore en privatperson och Tullverket hanterar importmomsen och det blir en kostnad för företaget. Där finns det inte så mycket vägledning hur det skall redovisas från ditt håll, dvs som inköp utanför EU ändå eller mot 4010 enbart som du skriver. Så för att få bäst svar så är det bäst att kontakta Skatteverket. 

 

Ha det fint!

Josefine