Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Storeowner
MEDLEM

Vidarefakturera varor

Hej, hoppas på hjälp ang. hur man bokför VAROR som man köpt in tillsammans med en samarbetspartner där fakturan delas upp och mitt företag skall VIDAREFAKTURERA inköp av varor till ett annat företag. De varor som skall vidarefaktureras blir alltså inte en försäljning för mitt företag. Förstår då att det inte skall bokföras på ett balanskonto?

Seminariet:

- Inköpet bokförs på Lev.fakt (EU)  2440, 2617,2647,4028, så långt är det som vanlig.

Sen då, hur bokför jag vidarefaktureringen av vissa av varorna på en kundfaktura?
Vilket konto använder jag, då det inte skall påverkas i balans?
Vilket momskonto skall vidarefaktureringen vara på? 
Skall det vara moms, då inköpet kommer från ett EU land (2617/2647) ?

Tack på förhand!
9 SVAR 9

Hej!

Är Din partner en firma registrerad i Sverige så fakturerar Du vidare med vanlig moms 25%. Momsen krediteras på konto 2611 och försäljningen på ett 30XX-konto.

Undantag om det rör sig om varor med annan moms än 25%.

// Markus


Hej Markus,  tack för snabbt svar.
Trodde också att det skulle läggas på ett 30XX-konto, men då läggs det på försäljningssidan och det verkar inte korrekt? Mitt företag gör ingen vinst på denna försäljning.

Jag hittar ett konto som heter 3590 Övriga Fakturerade kostnader, men i min visma administration 500 räknas det ändå till intäktssidan och då kvarstår osäkerheten om detta är ett konto som kan användas.

Partnern är ett svenskt företag.  Konto 2611 är kopplat till försäljning - men det är ändå korrekt att använda det?

Tack!

Hej, även om Du inte gör någon vinst så ska intäkterna redovisas på ett 30xx-konto.
3590 fungerar utmärkt.
Hälsningar Markus.

Hej igen,

Hur fungerar det med momsdeklarationen och 3590?
Skall intäkterna ändå tas upp i momsdeklarationen fast det inte är en försäljning? 
Någon som har stenkoll på detta och kan bistå med hjälp?
Tack på förhand!

Hej !
Ja, de ska redovisas i momsdeklarationen.
Hälsningar Markus.

Tack för snabb återkoppling. Stöter på ett problem där det diffar på momsrapporten och har hittat problemet. Vet du vilken momsrapportkod man skall använda för vidarefakturerade kostnader inom EU (momsfritt).

Momskod 35, försäljning av varor inom EU.
Hälsningar Markus.

Hej Markus, om det då rör sig om tjänster så bör man använda 39 med andra ord. Det som blir så förvirrande är dock att det hamnar på intäktskontot, fast det inte är en intäkt utan bara en vidarefakturering. Har du kunskapen och tiden att förklara, så är jag tacksam för allt du kan bidra med 🙂

Hej igen!
Helt rätt, momskod 39 om det rör sig om tjänster enligt huvudregeln.
När det gäller vidarefakturering så är är det ingen skillnad om Du gör någon vinst på denna eller ej. Försäljningen är ändå momspliktig och måste redovisas, precis som annan försäljning av varor och tjänster.
Hälsningar Markus