Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vidarefakturering av EU-moms

Hej, Jag har gjort en faktura till en kund och inkluderat 8% i moms som är momsen i ett EU-land på ett hotellrum och 25% på våra administrativa kostnader. Detta blir fel då då VISMA tycker att det ska vara 25% på allt och då blir det avvikelser i momsrapporten. Jag ombokade detta så att hotellrummet blev EU momsfritt, så att jag kunde skicka in momsrapporten utan avvikelser. Eftersom det ingick en moms i beloppet bör jag väl justera detta, och skicka in en rättelse till Skatteverket? Hur ska jag göra i VISMA så det blir rätt?

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Moms som betalas i utlandet kan inte tas upp som moms i din svenska momsredovisning. Där ska endast svensk moms redovisas, det vill säga 25, 12 eller 6%
Det är däremot mycket möjligt att du ska lägga på 25% moms på det belopp som du fakturerat kunden, även avseende hotellrummet.
Jag rekommenderar dig att kontrollera med Skatteverket hur de tycker att du ska göra.

Lotta_52
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Moms vid vidarefakturering av hotellkostnad inom EU? - Administration.

Hej!



En person från vårt företag har varit på leverantörsbesök i Litauen. Hotellövernattningen betalades med företagskortet men nu vill leverantören stå för hotellkostnaden. Vi ska skicka faktura på hotellkostnaden till det Litauiska företaget (vidarefakturera).

Frågan är hur det blir med moms här? På mitt underlag från hotellet har jag ett belopp exkl. moms, ett momsbelopp och ett totalbelopp. Kan jag skicka en faktura till det Litauiska företaget på totalbeloppet rakt av? När jag ska bokföra kortbetalningen framöver tänkte jag lägga totalbeloppet på konto 5800, aldrig blanda in momsen.

Fakturan till Litauen tänkte jag bokföra på konto 5800 i Kredit, är jag helt ute och cyklar då? Jag tänker att bortsett från valutadiffen mellan tillfällena tar hotellkostnaden ut varandra.