Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Caroline79
NY MEDLEM

Vidarefakturering av kostnader

Jag hjälper till att starta upp ett företag, dvs är inhyrd som konsult att driva det. Då vi precis skaffat ett kontor behöver det inredas. Jag använder mitt egna företagskort för att köpa in tex möbler, bestick, brandvarnare, datorskärmar, dammsugare, representation, frukost mm. Dessa kostnader vidarefakturerar jag min uppdragsgivare. Hur bokför jag detta? Jag har ett AB och kör kontantmetoden.

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Som jag uppfattar detta så är inköpen avsedda för dig dvs det är du som äger dem och inte företaget du fakturerar?

Om det ovan stämmer så bokför du inköpen som vanliga kostnader med moms.

En dataskärm t ex bokför du på detta sätt då

1930 Kredit 
5410 Debet
2641 Debet

Sedan fakturear du uppdragsgivaren/kunden för detta med moms. 

Bokföringen av den fakturan blir då på detta sätt

1930/1510 Debet (Olika konton beroenede på vilken bokföringsmetod du bokför enligt)
3590 kredit
2611 Kredit

/Joachim