- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Vidarefakturering av kostnader
Jag hjälper till att starta upp ett företag, dvs är inhyrd som konsult att driva det. Då vi precis skaffat ett kontor behöver det inredas. Jag använder mitt egna företagskort för att köpa in tex möbler, bestick, brandvarnare, datorskärmar, dammsugare, representation, frukost mm. Dessa kostnader vidarefakturerar jag min uppdragsgivare. Hur bokför jag detta? Jag har ett AB och kör kontantmetoden.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Som jag uppfattar detta så är inköpen avsedda för dig dvs det är du som äger dem och inte företaget du fakturerar?
Om det ovan stämmer så bokför du inköpen som vanliga kostnader med moms.
En dataskärm t ex bokför du på detta sätt då
1930 Kredit
5410 Debet
2641 Debet
Sedan fakturear du uppdragsgivaren/kunden för detta med moms.
Bokföringen av den fakturan blir då på detta sätt
1930/1510 Debet (Olika konton beroenede på vilken bokföringsmetod du bokför enligt)
3590 kredit
2611 Kredit
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej, nej jag äger dem inte utan det gör min uppdragsgivare. Men det beror på vad du menar med ägande?
De datorskärmar, papperskorgare, brandvarnare mm som jag köper in till kontoret är inget jag kan ta med mig om mitt uppdrag skulle avslutas av min uppdragsgivare. Kontoret som inreds är min uppdragsgivares.
Jag använder mitt ABs kreditkort för inköp de gånger det inte går att få en faktura skickad till min uppdragsgivare. Det rör sig om allt från brandvarnare, datorkärmar, tejp, fika mm. Dvs allt som kan behövas på ett nystartat kontor.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Då skall du bokföra både inköpen och när du får betalt som utlägg för kunder istället.
Inköpen bokför du på detta sätt.
1930 Kredit
1681 Debet
När du sedan får betalt för de utlägg du gjort så skall det bokföras på samm sätt men tvärtom
1930 Debet
1681 kredit
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Ok, för nu har jag när tex en transaktion för fika 175:- kommit in bokför jag den som Representation avdragsgill, men samtidigt vidarefakturerar jag kostnaden för fikat till min uppdragsgivare. Detta tolkar jag som att jag då måste ändra till:
1930 - Debet 175:-
1681 - Debet 175:-
2641 ska alltså inte användas? När jag vidarefakturerar kostnaden för något tar jag bort momsen, och sedan faktureras den med 25% moms då min normala konsultkostnad har 25% moms.
Och fika, tågbiljetter mm ska inte bokföras som representation och biljetter utan på 1681?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det stämmer om du gör utlägg för kundens räkning så skall du inte ta upp kostnad, intäkt eller moms för de utläggen.
Dvs du bokför först utlägget för fikat på detta sätt
1930 Kredit 175 kr
1681 Debet 175 kr
När du sedan får betalt av din kund för utlägget så bokför du det på detta sätt
1930 Debet 175
1681 Kredit 175
På så sätt påverkar utläggen inte din bokföring resultatmässigt.
/Joachim