Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vidarefakturering till tyskt dotterbolag

Hejsan,

 

Jag funderar kring momsen vid vidarefakturering från ett AB till ett tyskt dotterbolag.

1. Om vi gjort ett inköp hos svensk leverantör och dragit av ingående momsen, hur gör jag då med momsen vid vidarefaktureringen?

2. Om vi gjort ett inköp inom EU och tillämpat omvänd skattskyldighet, då vidarefakturerar vi väl enbart beloppet som står på fakturan? Inga påslag eller dylikt.

 

Hälsningar

Therese

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej Therese!

 

När det gäller vidarefakturering så hanterar man köpet och försäljningen precis som om man hade köpt en vanlig vara och sålt den till en kund, dvs att vad köpet hade för momsregel påverkar inte vidarefaktureringens moms. Så om du köper något som du sedan vidarefakturerar, så lägger du på din vanliga momssats, eller den momssatsen som resten av tjänsterna/varorna på fakturan du skickar har. 

 

Angående din andra fråga så blir det samma sak där, du hanterar inköpet för sig och försäljningen för sig. Att du har köpt varan inom EU har ingenting med din vidarefakturering att göra, så inköpet hanterar du som inköp inom EU och vidarefaktureringen som en vanlig försäljning, dvs lägger på din vanliga momssats eller samma momssats som resten av tjänsterna/varorna har på fakturan. Vad du vidarefakturerar är upp till dig och vad som avtalats mellan dig och det andra bolaget, det finns inga direkta regler över vad man får lov att vidarefakturera.

 

Du kan läsa mer om vad Skatteverket anser om detta här och här.

Hoppas detta hjälper dig vidare, ha det fint!

 

/ Josefine