Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Joel Engberg
MEDLEM

Vidarefakurering av hyra

Halloj!

 

Jag och en vän har precis börjat hyra ett rum i en fotostudio. Efter en miss i kommunikationen angående om vi kunde betala kvartals- eller månadsvis så kom jag och ägaren av studion fram till att han skickar både min och min väns hyra till mitt företag kvartalsvis. Efter det så fakturerar jag i min tur min väns företag månadsvis. 

 

Jag har nu fått och betalat både min och min väns hyra på separata fakturor men är lite osäker på hur jag ska bokföra betalningarna och lägga upp faktureringen till min väns företag. Alla tips uppskattas!

 

Vänlig hälsning,

Joel

8 SVAR 8
Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag skulle rekommendera att du hanterar det på följande sätt. 

Den delen som är din hyra bokför du mot konto 5010 lokalhyra. Din väns hyra bokför du på konto 1689 övriga kortfristiga fordringar. 
Lägg sedan upp en artikel kopplad till 1689 och använd den artikeln när du vidarefakturerar hyran. 

På så sätt kommer dels den del du betalt och det som du får betalt av din vän ta ut varandra på konto 1689 och den summan påverkar inte ditt resultat alls.

/Joachim

Tack för svar!

 

Jag har försökt lägga upp en ny artikel kopplad till 1689 men får det inte riktigt att fungera. När jag försöker göra en artikelkontering  får jag bara upp konto 1689 under ''Redovisas ej på momsrapporten''. Om jag väljer 25% moms så försvinner den fliken. Är det något jag har missat att göra eller behöver jag registrera momsen separat, utöver artikeln, på fakturan?

Screenshot 2024-10-15 at 00.54.37.png

Tack på förhand!

 

/Joel

 

Hej

Det skall ligga i fältet för redovisas ej på momsrapporten. Då ingen moms skall redovisas vare sig på inköpet eller på vidarefaktureringen.

/Joachim

Så här redovisade jag den ingående fakturan på hyran. Det var 25% moms på den så jag antar att den momsen måste vidarefaktureras på något vis, eller har jag missuppfattat det?

Screenshot 2024-10-16 at 13.04.42.png

 

Tack igen för din hjälp!

 

/Joel

Så här redovisade jag den ingående fakturan på hyran. Det var 25% moms på den så jag antar att den momsen måste vidarefaktureras på något vis, eller har jag missuppfattat det?

Screenshot 2024-10-16 at 13.04.42.png

 

Tack igen för din hjälp!

 

/Joel

Hej

Du skulle enbart ha bokfört upp momsen för sin del av hyran som var 2 137,50 ex moms.

Så jag skulle föreslå att du korrigerar den verifikationen så den istället blir bokfört på detta sätt.



Som jag skrev i ett tidigare svar så skall ingen moms redovisas på beloppet som skall vidarefaktureras. Det beloppet skall vara summan inkl moms.

/Joachim

Återigen tack för svar!

 

Min enda återstående fundering är om det inte blir fel för min vän att inte registrera någon moms på hyran? Finns det något korrekt sätt att lägga upp det här på ett vis som skulle möjliggöra för honom att betala moms?

 

Ursäkta förvirringen och tack på förhand!

 

/Joel

Hej

Skicka med en kopia på själva fakturan du har betalt tillsammans med din faktura utan moms är ett alterntiv. Då får din vän dels din faktura och underlaget den bygger på vilket gör att man kan dra av moms. på beloppet han har betalt.

Det andra alternativet är att du istället bokför upp hela kostnadenmed moms och sedan faktuerar din vän precis som vanligt med moms och redovisar det som försäljning istället.





/Joachim