Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MariaA
UTFORSKARE

Vilka intäktsrubriker ska räknas med i omsättningen

Jag undrar över vilka intäkts rubriker som man ska räkna med i omsättningen. Sålda varor och tjänster är jag med på men hur med de intäkterna som kommer från försäljning av skrot  & frakt, kickback från leverantörer, försäljning av bilar och ersättning från f.k för höga sjuklöner etc. 

Är företagets omsättning det som står på sista raden på intäkterna i RR eller ska jag manuellt räkna ihop några av de saldona som står längre upp i RR?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om du menar vad som räknas in i din nettoomsättning så är det de intäkter som relaterar till din huvudverksamhet så som tex sålda varor och tjänster. som finns under rubriken nettoomsättning i RR. Övrig intäkt så som försäljning bilar, bidrag m.m hamnar under övriga rörelseintäkter. 

 

Alla dina intäkter ingår i din totala omsättning ( även kallad rörelseintäkter ), sedan finns det också något som heter nettoomsättning där det som sagt bara är intäkter i din huvudverksamhet. Så företagets totala omsättning är det som står på sista raden innan kostnader. Du behöver aldrig räkna ihop något manuellt i ditt program, men beroende på vad du behöver omsättningens summa till så behöver du titta på de olika summeringarna för intäkterna i resultaträkningen. 

 

Hoppas detta hjälper dig, ha det fint!

/ Josefine