Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vilken moms skall användas på fakturaavgiften?

Min fråga är vilken momssats på fakturaavgiften (utfärdandet av faktura) och frakten jag skall ta när jag fakturerar kunder som köpt böcker av oss? Vanligtvis har vi produkter som vi säljer där momsen ligger på 25% då landar fakturaavgiften och fraktavgiften automatiskt på 25% moms, men i detta nya fallet är produkterna böcker vilket har momssats 6%.
Hälsningar
Lotta

7 SVAR 7
KjellP
CHAMPION

Fakturaavgiften ligger fortfarande på 25 %.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej KjellP,
Jag blir tveksam eftersom jag får ett helt annat svar ifrån Johan. Hur skall jag tolka ditt svar?
Lotta
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! När den sexprocentiga momsen på böcker infördes för ganska många år sedan så kom Skatteverket med en skrivelse (jag tror det var kring portot eller tilläggsprodukter) och då var det sagt att det även var 6% på portot/tilläggsprodukten.

Bifogar även text från bokforingstips.se:

Moms och beskattning
Vid försäljning av varor och tjänster kan den utgående momsen uppgå till 25 %, 12 %, 6 % eller 0 %. Momssatsen på faktureringsavgifter beror på vilken momsatssats som gäller för de varor och tjänster som faktureringsavgifterna hänför sig till. Om en faktureringsavgift avser flera olika varor och tjänster med olika momssatser så får den utgående momsen på faktureringsavgiften proportioneras i motsvarande mån.

Om en redovisningsenhet säljer böcker med en momsats om 6 % så får momsatsen för faktureringsavgiften sättas till 6 %. Om en redovisningsenhet säljer böcker (6 % moms) för 500 SEK och CD-skivor (25 % moms) för 500 SEK så får momsen på faktureringsavgiften proportioneras till hälften som 6 % moms och till hälften som 25 %.

Försäljningsinkomsten exklusive moms avseende faktureringsavgifter skall redovisas på samma sätt som försäljningen av varorna och tjänsterna i skattedeklarationen för moms.

Intäkter avseende faktureringsavgifter är normalt alltid skattepliktiga intäkter i inkomstdeklarationen och det är enbart allmännyttiga ideella föreningar som kan ha skattefria försäljningsintäkter.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Johan,
Jag blir väldigt tveksam eftersom jag fick ett helt annat svar ifrån Kjell P där han säger att fakturaavgiften ligger fortfarande på 25 %. Hur skall jag tolka detta?
Lotta

Skatteverket säger samma som Johan som hänvisar till bokforingstips.se

http://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/340977.html?date=2002-09-13&q=moms+p%C3%A5+faktur...+

och där finns detta avsnitt:

Med andra tillägg avses t.ex. fraktkostnader, portokostnader, postförskottsavgifter, faktureringsavgifter m.m., som leverantören debiterar kunden.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lotta!
Jag är inte expert men jag ser att Pacsac hittat en länk till Skatteverket som beskriver skatteverkets skrivelse. Men om du är osäker så ring eller maila Skatteverket.

Med vänlig hälsning Johan

Jag utgick från min erfarenhet av fakturor jag fått gällande böcker.
Nu när jag sett Pacsacs svar kommer jag att returnera dessa fakturor med uppmaningen att göra om och göra rätt.