Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sofia_12
UTFORSKARE

Vilket konto för Amazon-konto?

Hej,

 

Vi säljer produkter via amazon och summan för de sålda produkterna hamnar alltid först på vårt Amazon-konto och förs sedan över som en klumpsumma till vårt bankkonto (1930).

 

Vi har fått rådet att skapa ett 19XX konto eller 15XX konto för amazon-kontot dit fakturorna/ordrarna ska bokföras som betalda mot, som fungerar som ett avstämningskonto eller ett mellankonto.

 

Vi kommer alltså att skapa fakturor som markeras som betalda mot detta konto och inte mot 1930-kontot.

 

Vad är det för skillnad mellan 19XX konton och 15XX konton, är något av dem att föredra över det andra?

35 SVAR 35
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då ert konto på Amazon kan liknas vid ett bankkonto så hade jag rekommenderat att ni skapar ett 19XX konto.

Skillnaden mellan 19XX och 15XX är att under 19 lägger man in konton där det finns fysiska pengar som man har tillgång till och det som läggs under 15 är pengar man väntar på att få dvs en fordran.

/Joachim

Tusen tack Joachim,
Detta löste ett enormt problem för mig också, har letat efter en lösning hur jag skall hantera detta med just Amazon som är enormt röriga/splittrade i sin redovisning. Jobbade tidigare med Amazon som har ett mycket enklare redovisningssytem men det kan ju bero på att jag fattar trögt också.

Följdfråga:
Amazon redovisar s.k. Säljaravgifter separat och per månad innebär det att jag bokar dessa mot det nya 19XX kontot när jag får dessa då? På dessa framgår ingen moms men det står inkl. moms hur hanterar jag detta? 

Oerhört tacksam för svar på detta då jag har kört helt fast.

//Christer

Hej

Förstår inte helt följdfrågan. Får du pengar av Amazon utbetalda. Vad avser den utbetalningen då är det försäljningsprovision?

Om möjligt får du gärna ta en bild av underlaget och bifoga i ett svar på detta så skall jag ta en titt på hur det ser ut.

/Joachim

Denna kostnad dras direkt inne i Amazons avräkning och innehåller moms samt måste avräknas någon stans, när vi får en betalning från dem så är detta redan avräknat, hoppas du förstår.

//Christer

image.png

Hej

Ok då är det en avgift/provision de tar för att hantera försäljningen åt dig via sin sida.

Då skall det hanteras på detta sätt.

I mitt exempel så är den totala försäljningen 10 000 innan deras avgifter på  1 009 .12 är avdragen.
Det utbetalda beloppet blir då 8 990,88
Och det bokförs på detta sätt med omvänd skattskyldighet/moms. Observera momskoden efter konto 6050.
Jag har använt 1599 som fordranskonto för det som tidigare fär bokfört som försäljning.



/Joachim



 

Men inna så sa du att man skulle använda ett annat 19XX konto för intäkter från Amazon, jag skapade då 1932 - skall man inte bokföra på detta då utan på 1930? Denna kostnad syns ju inte på 1930 som är bankkontot.

 

Hej

Skrev/menade tvärtom då 19-konton är avsedda för rena bankkonton där man har pengar. Och i detta fallet så har ni inte tillgängliga pengar någonstans utan en fordran på amazon därför bör ni använda ett 15-konto 1599 t ex istället när försäljningen bokförs.

Så byt ut 1932 till 1599.

/Joachim

Nu fattar jag inget ting!

Ber att få återkomma imorgon med en mer utförlig beskrivning av mitt problem, ursäkta men jag är lite trött nu - läggdags. 🙂

Hej Joachim,

 

Jag flikar in här eftersom jag följde er konversation lite. Efter ditt svar satte jag upp vårt Amazon-konto som 1971, dvs ett slags "bankkonto" eftersom vi har tillgång till pengarna och de dessutom används för att betala diverse avgifter till Amazon, så som marknadsföringskostnader.

 

Det är även från detta konto som Amazon drar diverse avgifter, dvs seller fees, shipping fees, storage fees, marknadsföringskostnader osv, alla möjliga kostnader. Seller fees dras från Amazon-kontot direkt i samband med en kundorder, men man får först en moms-faktura på det en gång i månaden. 

 

Den summan som förs över till det svenska bankkontot är den som blir över efter att diverse kostnader har betalats från amazon-kontot.

 

Därför tänker jag att det är passande att man bokför kostnaderna som just de kostnader de är, och att man drar kredit 1971. T.ex.:
6050 Debet

2614 Debet

1971 Kredit

 

Eller:

5900 Debet

2614 Debet

1971 Kredit

 

Eftersom man endast får en månatlig faktura på alla avgifter är min uppfattning att bokföra alla dessa små kostnader som en enda kostnad när man får månadsrapporten/fakturan. Det går ju inte att bokföra en kostnad utan underlag? Eller har jag fel där?

 

Och sedan bokför man själva överföringen av det man får in på sitt svenska bankkonto så här:

1971 Kredit

1930 Debet

 

Hej

Jag hade fortsatt valt ett 15-konto för detta för jag antar att ni inte har fri tillgång till pengarna utan att det enbart är Amazon som drar diverse avgifter mm från det. Jag menar ni kan inte fritt använda pengarna till att betala en faktura till en annan leverantör t ex.

Sedan borde rimligen alla avgifterna Amazon drar under månaden specificeras löpande på ert konto hos amazon men att de enbart skickar ut en sammanställning månadsvis.

Men visst det går att använda ett 19-konto också även om det då ställs upp som ett rent bankkonto i er bokföring vilket inte är helt sant. Ert konto är mer likt t ex ett skattekonto hos skatteverket.

Sedan är jag inte helt med på varför enbart konto 2614 är använt i två av de konteringarna du bifogat. Om kostnaderna dras från ett EU land så borde du ha med två momskonton 2645 och 2614 eftersom reversed charge/omvänd skattskyldighet skall redovisas på kosntaderna.



Joachim

Hej,


Anledningen till att jag använder 2614 är därför att Amazon från och med augusti i år lägger på svensk moms på alla avgifter om företaget är svenskt, så avgifterna där räknas inte längre som annat EU-land.

 

Hur bokför jag en avgift löpande när jag inte vet exakt hur mycket av avgiften som går till moms osv förrän i slutet av nästkommande månad när de skickar en sammanställning med momsen?

 

Mvh

Sofia

Hej

Så du får inte samma underlag som wisser01 får? För på det underlaget som bifogades i ett tidigare svara så står det längst ner följande.



Om det inte står att omvänd skattskyldighet skall redivisas utan det är ett svenskt momsregnummer underlaget skickas från och moms skall redovisas så bör du fortfarande inte använde 2614 Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 % utan 2641 ingående moms istället.

Annars kommer det bli fel i momsredovisningen

/Joachim

Hej,

 

Hans underlag är från 31/07/2024 och är för juli månad, de nya "reglerna" är från och med 01/08/2024, så de kommer att se annorlunda ut. Tyvärr kan jag inte visa dem då vi inte har fått dem ännu... Men ja såklart, jag ska använda 2641 istället, blev lite fel där 🙂

 

Men frågan kvarstår, hur bokför jag dem när jag inte fått momsunderlaget?

Hej

Jag hade hanterat det på följande sätt.

1. Vid varje försäljningsdag så hade jag bokfört upp försäljningen på detta sätt via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation. Visar detta med svensk moms nu.

1599 Övriga kortfristiga fordringar för kunder Debet 
3051 Försäljning varor 25% Kredit
2611 Utgående moms Kredit

2. När man sedan får utbetalningen från Amazon så har de dragit av en del avgifter mm. Då bokför man detta på följande sätt. Vilket kostnadskontot beror givetvis på vad det är för kostnad de dragit av för.

1930 Bank Debet (Inbetalt belopp)
1599 Övriga kortfristiga fordringar för kunder Kredit (totalt försäljningsbelopp innan avdrag)
6050 Försäljningsprovisioner Debet (nettokostnaden)
2641 Ingående moms Debet (Momsen)

Att jag väljer att använda 1599 istället för t ex 1971 beror på att jag förmodar att ni inte har fri tillgång till pengarna hos Amazon dvs ni har en fordran (väntar på en utbetalning). Samt att genom att hantera det på detta sätt så kommer ni ha tillgång till kosntad/momsunderlaget då jag förmodar att det kommer i samband med utbetalningen av pengarna.

/Joachim

Det blir fel om jag gör så här då?AMAZON KONTERING.jpg

Hej

Ja det kommer inte blir rätt om du hanterar det på det sättet. Dels är det fel momskonto 2614 samt att du inte får med alla kosntader.

Tar första raden i exempet och visar med. Dvs raden längst ner (2024-07-06 - 2024-07-20). Framgår inte någon moms i detta exemplet så antar att det gäller omvänd moms på kostnaderna då.



1. Först lägger du in försäljningen när den kommer på detta sätt via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation. Lägg det på datum 2024-07-20 som är sista datumet i just den perioden. Antar att det är vanlig svensk moms på själva försäljningen.


 

2. Ett antal dagar senare får du 1 252,04 utbetalt till ditt företagskonto och då bokför du detta under kassa och bankhändelser på detta sätt.
Observera att detta kommer bli bokfört med vanlig moms senare när svensk moms skall redovisas men visar med båda exemplen.

* Inte svensk moms.

 

 

* Svensk moms



Joachim




 

Tack för snabbt svar!

Skall testa detta istället då och hoppas att det skall bli bra, fortsatt solig skön torsdag!

//Christer

Hej

Det är det enklaste sättet att hantera det. Summan som Amazon håller kvar ligger då bokförd redan i bokföringen så blir dels lättare att stämma av vad man fått utbetalt och inte samt att försäljningen hamnar i rätt momsperiod och kommer då redovisas till skatteverket korrekt.

Bokföringsmetoden spelar egentligen ingen roll i detta fallet men har man faktureringsmetoden så skall det redovisas på detta sättet eftersom man då skall redovisa moms, intäkter och kosntader när de inträffar.

/Joachim

Hej,

 

Okej, så om man har faktura-metoden, bokför man det då som en slags faktura mot Amazon under säljperioden där då alla ordrar under perioden är sammanställda, snarare än att bokföra varje enskild order som en faktura mot kunden som köpte varan?

 

Och om så är fallet, fakturerar jag då mot Amazons UK adress eftersom produkterna är momsbefriade?