Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hans_Dahlin
MEDLEM

Vinstudelning i aktiebolag, för tidigt?

Hej. Jag undrar om jag gjort fel. Jag fick mitt aktiebolag registrerat 2021 där det står "Räkneskapsår är 2021-04-15 - 2021-12-31" Jag gjorde sedan en hygglig vinst och skrev i årsredovisningen att styrelsen beslutat om en vinstutdelning till datum 2022-04-15. Jag har skickat in den till Bolagsverket och skickat in deklaration till skatteverket. Men nu blir jag osäker på om jag får ta en vinstudelning pga. regeler för hur länge man ska ha ägt sitt bolag. Om någon vet om jag gjort fel och vet hur man i så fall rättar till det vore jag väldigt tacksam för hjälp. Det är ju mitt första år och man vill ju göra rätt, all min bokföring och årsbokslut sköter jag i Visma eEkonomi.

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Du får ta ut utdelning 2022. När du deklarerar denna under 2023 ska du lämna en K10- bilaga. Då är det viktigt att du ägt aktierna hela 2022, utdelningsåret. Och det har du ju. 

 

Hans_Dahlin
MEDLEM

Tack så himmla mycket för ditt svar AnnicaL, det jag hängde upp mig på att mitt företag gick igång 15 April 2021 och att jag läste någon formulering att man vid ingången av Januari skulle ägt aktierna i 12 månader men det hade jag ju inte i Januari 2022 (endast 9 månader då) men nu i April har jag ju ägt dom i 12 månader, så betyder det att det där med Januari är ovidkommande och att det är att man ägt dom i 12 månader oavsett vilken månad det nu blir som gäller?

Hej!

 

Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Jag kan inte hitta något i lagtexten eller vägledningar som säger något kring 12 månader, däremot så kan jag hitta att man behöver ha ägt aktierna vid årets ingång för det året man betalar ut utdelningen. Det är därför förmånligare att starta ett aktiebolag 2021-12-31 istället för 2022-01-01 i och med att man då inte äger aktierna vid årets ingång. 

 

Så i och med att du ägde aktierna från och med 2021 så uppfyller du kravet då du vid ingången av 2022 ägde alla dina aktier. Du kan läsa mer om detta här

Ha en fin helg!

 

/ Josefine

Hans_Dahlin
MEDLEM

Tack så mycket för ditt svar Josefine.

Så med ditt och AnnicaL's svar känner jag att jag förmodligen inte gör något fel, så åter igen tack till er båda.

/Hasse