Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anna__70
MEDLEM

bilbesiktning åt en kund

Hej

Vilket konto ska man använda när besiktning gjordes åt en kund alltså på kundbil

6 SVAR 6
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Anna__70!

 

För att kunna hjälpa dig på bästa sätt så skulle jag vilja få lite mer information från dig.

Vad är det för typ av verksamhet ni bedriver, är ni ex. en bilfirma som utför besiktningar? Vad är det för affärshändelse som du vill bokföra, är det en faktura eller dylikt?

 

Återkom gärna med mer information om vad du skulle vilja göra här så ska jag göra mitt bästa för att försöka hjälpa dig!

/Tinne

Hej,

Vi driver en bilverkstad. 

Vi lagade bilen o sen kund bad oss om vi kunde göra besiktning åt honom.

Hej igen!

 

Jag är inte helt med på om det har gjorts en besiktning på er egen verkstad eller om den är gjord på en annan verkstad.

Om besiktningen är gjord på er egna verkstad ska det bokföras som en vanlig försäljning.

 

Skulle det vara besiktning på en annan verkstad så är det nog enklast att bara fakturera för det precis som vanligt. så vanliga försäljningskonton och sen bokföra kostnaden som vanligt.

 

I vårt användartips Bokföra försäljning så hittar du information om hur bokför en försäljning.

 

Återkom gärna om det dyker upp några fler funderingar.

 

Önskar dig en fin helg!

/Tinne

Förlåt om jag var otydlig

Bilbesiktning gjordes på en bilprovning station,alltså på en annan plats.

så min frågan är hur ska jag bokföra kvitto från bilbesiktning?

kan jag använda konto  6590  eller blir det bättre med 4500

 

tack på förhand

 

Hej igen och tack för ditt förtydligande, nu är jag med på vad du menar 🙂

 

Du kan bokföra det mot konto 6090 - Övriga försäljningskostnader. Om du ofta utför den här typen av tjänst så kan jag rekommendera att skapa ett upp eget konto för detta, t ex. 6091, för att använda i framtiden.

 

Jag hoppas att jag har uppfattat dig rätt, återkom annars!

/Tinne

Tack för hjälpen 

Det var precis det jag menade