Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

TeresaB
MEDLEM

bokföra försäljning inom och utanför EU näthandel

Hej!

Jag är nybörjare här på Visma och har 3 frågor som jag skulle vilja ha hjälp med.

Jag har Enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. Jag har en butik på Etsy där jag säljer vintage och second hand-föremål till privatpersoner i främst USA och Europa. Etsy tar hand om betalningen från kund i mitt namn och efter att de dragit sina avgifter kommer en klumpsumma till mitt företagskonto en eller två gånger i månaden.

1. Jag har nu tittat lite på bokföringsprogrammet och undrar då om jag behöver bokföra denna klumpsumma på ett speciellt försäljningskonto eller kan jag bokföra på 3010 till att börja med?

Jag hoppas kunna utläsa av specifikationerna hur stor del av summan som gäller försäljning utanför EU (då den delen inte ska tas ut moms på -om jag förstått rätt).

2. Mina varuinköp kommer att vara vintageföremål som köps in i syfte att sälja vidare till utländska kunder. Underlaget kommer ofta vara kvitton från Erikshjälpen, Stadsmissionen och diverse loppisar. Finns det ett speciellt inköpskonto för dessa inköp? Handlar ju om second hand varor och de är väl momsbefriade? Eller bokför jag på 4010?

3. Jag har också en fråga som gäller mina första inköp som gjordes med privata pengar innan företagskontot öppnades. Dessa verifikationer har bokförts med papper och penna (ca 20 st) och nu vill jag ju få in dem i bokföringen här i Visma så fort som blir möjligt. Stämmer det att jag kan bokföra dessa inköp som egen insättning? Ex har jag köpt 2 hyllor som kostade 378 inkl moms med privata bankkortet. Jag skulle vilja kontera så här:

2018 egen insättning kredit 378

4010 inköpskonto debit 302

2640 ingående moms debit 76

Har jag gjort rätt ? 

Mvh

TeresaB

3 SVAR 3
TeresaB
MEDLEM

Hej! 

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta! Jag undrar hur jag bokför utbetalningar från den amerikanska säljkanalen Etsy som har hand om betalningen av de fysiska varor jag säljer i min webbutik. De flesta av mina kunder finns i Usa men jag har även gjort några försäljningar inom EU. Efter att Etsy dragit sina avgifter skickas intäkterna i en klumpsumma till mitt bankkonto ett par gånger i månaden. Hur bokför jag enklast dessa klumpsummor? 

Mvh

Teresa

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din frågor, kul att du valt oss!

Fråga 1. Hur du bokför detta beror lite på hur underlaget ser ut och vem som anses vara säljaren till slutkunden. Om det är så att Etsy tar hand om försäljningen åt dig i sitt egna namn, och därmed tar hand om moms m.m till privatpersonerna eller om de enbart ger dig en plattform att sälja på där det är du som hanterar försäljning till slutkund och därmed eventuell momshantering. Du får du kolla på underlaget du fått från Etsy, står det något om reverse charge eller liknande så bör det hanteras som en försäljning mellan två företag, B2B.

Dock så låter det som att det är det mer krångligare versionen av att Etsy säljer i ditt namn, vilket då bör betyda att det är du som skall hantera eventuell moms till kunderna. Om det är så, så rekommenderar jag dig att kontakta Skatteverket för att kunna få hjälp med hur detta bör deklareras då det kan hända att du behöver då redovisa i One Stop Shop systemet till de som är privatpersoner inom EU om man kommer över en viss gräns, men det bör du kunna kolla med Skatteverket. Om du enbart får ett underlag för hela försäljningen vid utbetalningarna så går det bra att du bokför försäljningen i en klumpsumma, var dock uppmärksam på att dela upp försäljningen och eventuella avgifter Etsy drar av så att det redovisas separat. 

I denna tråden så kan du läsa lite om hur man kan hantera bokföring av försäljning med via Etsy som säkert kan vara till hjälp för dig. 

Det man också får tänka på är att du säljer begagnade varor, så om du tillämpar vinstmarginalsbeskattning (VMB) så blir försäljningen också lite annorlunda gentemot de kunder som är inom EU och de utanför EU. Detta kan du läsa mer om här. Den försäljning man gör utanför EU får inte hanteras inom VMB regelverket då det redan är momsfritt, och bör bokföras mot ett lämpligt intäktskonto inom tex 31XX kontogruppen och i momsruta 36. Försäljningen inom EU beror som sagt lite på om du tillämpar VMB eller inte och om du är den som skall redovisa försäljningen till slutkunden eller inte.

Fråga 2. Det beror på hur du hanterar dina inköp och försäljning av begagnade varor, dvs om du tillämpar VMB eller inte. Om du tillämpar VMB så används vissa andra konton men om du inte gör det så kan du använda 4010 om du skulle vilja och inte bokföra någon moms eller göra något eget konto inom 40XX kontogruppen. Om du tillämpar VMB så kan du läsa mer om hur det brukar bokföras här om det gäller normal VMB. 

Fråga 3. Det stämmer att det blir en egen insättning, men däremot så får du kolla om du har redovisningsrätt för momsen på inköpen som gjorts innan företaget startade. Om du inte kan dra momsen så blir hela en kostnad, dvs hela beloppet mot 4010. I annat fall så ser det korrekt ut. 

Så kolla upp om försäljningen gjord via Etsy blir försäljning mellan dig och Etsy eller om Etsy agerar som en kommissionär och du är den som skall redovisa försäljningen till slutkunderna och återkom om du behöver mer hjälp kring det. 

Ha det fint, hoppas detta hjälper dig lite framåt!

/ Josefine

TeresaB
MEDLEM

Stort tack för hjälpen, Josefine!

Inser att jag gett mig in i ett område som är lite rörigt!

Ska kolla upp detta. Jag tror att Etsy agerar som kommissionär som du säger. 

/Teresa