Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

TeresaB
MEDLEM

bokföra försäljning inom och utanför EU näthandel

Hej!

Jag är nybörjare här på Visma och har 3 frågor som jag skulle vilja ha hjälp med.

Jag har Enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. Jag har en butik på Etsy där jag säljer vintage och second hand-föremål till privatpersoner i främst USA och Europa. Etsy tar hand om betalningen från kund i mitt namn och efter att de dragit sina avgifter kommer en klumpsumma till mitt företagskonto en eller två gånger i månaden.

1. Jag har nu tittat lite på bokföringsprogrammet och undrar då om jag behöver bokföra denna klumpsumma på ett speciellt försäljningskonto eller kan jag bokföra på 3010 till att börja med?

Jag hoppas kunna utläsa av specifikationerna hur stor del av summan som gäller försäljning utanför EU (då den delen inte ska tas ut moms på -om jag förstått rätt).

2. Mina varuinköp kommer att vara vintageföremål som köps in i syfte att sälja vidare till utländska kunder. Underlaget kommer ofta vara kvitton från Erikshjälpen, Stadsmissionen och diverse loppisar. Finns det ett speciellt inköpskonto för dessa inköp? Handlar ju om second hand varor och de är väl momsbefriade? Eller bokför jag på 4010?

3. Jag har också en fråga som gäller mina första inköp som gjordes med privata pengar innan företagskontot öppnades. Dessa verifikationer har bokförts med papper och penna (ca 20 st) och nu vill jag ju få in dem i bokföringen här i Visma så fort som blir möjligt. Stämmer det att jag kan bokföra dessa inköp som egen insättning? Ex har jag köpt 2 hyllor som kostade 378 inkl moms med privata bankkortet. Jag skulle vilja kontera så här:

2018 egen insättning kredit 378

4010 inköpskonto debit 302

2640 ingående moms debit 76

Har jag gjort rätt ? 

Mvh

TeresaB

3 SVAR 3
TeresaB
MEDLEM

Hej!