- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
bokföra intäkt avräkning
Hej!
Jag har översatt ett pjäsmanus. Pjäsen betalas av en teater, men mellan mig och teatern finns ett förlag, som alltså är min direkta kund. Förlaget har fått pengar av teatern och sedan betalat ut arvode till mig som de tagit en viss procent på. Jag har nu fått en avräkning från förlaget som bekräftar utbetalningen jag fått på 76 875 kronor och vilken deras andel är. Men jag fattar inte hur jag ska bokföra det hela.
På avräkningen står det så här:
"Kontantfaktura 000. Faktura avräkning.
Pjäs X, Brutto: 82 414, Förlaget: 9 890, Netto: 72 524.
(sedan specifierat för min del:)
Netto: 72 524, moms: 4 351, totalt: 76 875"
Jag har försökt läsa på i liknande poster här på forumet, men blir tyvärr inte klokare på hur jag ska bokföra det här. Jag har ju själv inte skickat någon faktura, så vad jag förstår måste jag göra det manuellt. Kan någon hjälpa?
Hälsningar
Linus
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej
Du ska bokföra din del av avräkningen.
Debet 1930 76 875 (pengarna som är insatta på ditt konto)
Kredit 3043 72 524 (ditt arvode exklusive moms)
Kredit 2631 4 351 (6 % moms på arvodet)
Vänliga hälsningar
RoffaK
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Fantastiskt, stort tack för hjälpen, RoffaK!
