Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Rebecca10
MEDLEM

bokföra momsfri inträdesavgift

Hej,

har en faktura på företagshälsovårdsavtal som jag funderar på hur jag ska bokföra..

 465 kr avser grundavgifter för företagshälsovårdsavtal, 464 kr avser hälsokontroller och 900 kr är inträdesavgifter momsfritt.

Exkl. moms 1 829,  moms 232 kr. 

Jag tänkte bokföra kredit konto 2440 1 829 kr och debit 929 kr konto 7624 och 232 kr konto 2641.

Frågan är vilket konto jag ska bokföra den momsfria inträdesavgiften på?

4 SVAR 4
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej hej! 

 

Jag har försökt att läsa igenom allt jag hittar om hur man bokför fakturor på företagshälsovård men jag hittar inget om hur man bokför inträdesavgiften. Vad är det för typ av avgift? 

Återkom så ska jag försöka ge mg på det en runda till 🙂 

Hej!

Tack, det står bara inträdesavgifter momsfritt 900 kr, det är inte mer specificerat än så..🤔

Har läst igenom avtalet igen och hittar ingen information där heller, ska kontakta dem och se om jag kan få fram mer information!

Hej igen,

 

fick till svar att inträdesavgiften innebär att vi söker inträde till en ekonomisk förening.

Inträdesavgiften är momsfri, alltså en momsfri kostnad för mig. Vilket konto är lämpligt att använda till detta?

 

Hej Rebecca, 

 

Information och klara exempel på hur detta ska bokföras är inte helt lätt att hitta men jag hörde mig för och bollade med mina kollegor och kom fram till följande baserat på din information ovan: 

Om inträdesavgiften avser en anställd kan du bokföra inträdesavgiften mot konto 7622. Avser det en delägare eller ägaren kan du bokföra inträdesavgiften mot konto 6982 eller alternativt konto 6992. 

Ha en fin torsdag! 
/My