Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MaudKa
UTFORSKARE

bokföra presentkort - max 500 kr per person

Hej!

 

Ska bokföra inköp av presentkort för en momsfri förening. Presentkorten är tänkta som en ersättning för att delta i en frågegrupp. Beloppet är max 500 kr. Kan ni hjälpa mig med lämpligt konto?

 

Vänliga hälsningar Maud 

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Lite svårt, jag tänker att presentkorten kan uppfattas som en vanlig gåva, där det visserligen oftast är utan krav på prestation. I ert fall är det för att ha varit med i en frågegrupp, så kanske att man snarare bör kategorisera den som någon annan sorts kostnad, tex reklamkostnader. I vanliga fall så är gåvor enbart avdragsgilla upp till 300 kr ex moms, men eftersom ni är en ideell förening ( antar jag genom att ni är momsfria ) så skulle jag tro att det är okej att ta hela beloppet som en kostnad men du kan alltid dubbelkolla med föreningens revisor tex. Detta beror ju självklart på om föreningen är fri från skattskyldighet eller inte. 

 

Jag hade sagt att du antingen kan bokföra detta som en ren gåva, dvs under 699X kontogruppen, tex 6993 Lämnade bidrag och gåvor. Du hade även kunnat bokföra det som någon form av reklam, dvs under 59XX kontogruppen, tex 5960 Varuprover, reklamgåvor, presentreklam och tävlingar.

 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine

 

 

MaudKa
UTFORSKARE

Tack Josefin!

 

Då vet jag. Föreningen är både moms och vinst fria, så på sätt och vis kanske det inet spelar någon roll. Vet du vad som ses som gåva vs utfört arbete/arvode? I detta fall har man fått presentkort för deltagande inte för 'prestation'. Skatteverket menade om det var mer arvode/ arbete över 100 kr skulle det rapporteras till dem. Det gäller 'externa' personer som inte fått annan ersättning ersättning från föreningen. /maud     

 

 

Hej igen!

 

Det är alltid lite svårt att avgöra vad som arvode eller gåva i vissa fall, där kan det nog vara bäst att kontakta Skatteverket om hur de ser på detta. Gåvor ges ju vanligtvis utan någon form av krav på motprestation medan arvode ges när det ändå krävs någon motprestation. Sedan om nu att vara med i en fokusgrupp faktiskt räknas som en motprestation eller inte, det är svårt att svara på. Jag vet också att rent lagmässigt så finns det även något som kallas Remuneratorisk gåva, som är en gåva man fått på grund av utfört arbete vilket man kanske också skulle säga att detta är. 

 

Mitt tips är att du hör av dig till Skatteverket så att det blir korrekt gjort för er, eftersom de nu sagt att arbete över 100 kr bör rapporteras till dem trots er skattefrihet. 

Ha det fint!

 

/ Josefine

Tack så mycket för svar! Maud