Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jgv4jab
MEDLEM

bokföring av skatteskuld för årsredovisning

Hej

Jag gjorde klart årsredovisning för 2023 och fick jag den varifikationen 

konto                  beskrivning                                                             D                                K

8999                   årets resultat                                                    23684,53

2099                   årets resultat                                                                                       23684,53

2510                  skatteskulder                                                                                        6095

8910                  skatt belaster årets resultat                                6095

som det förstått här att jag måste betala 6095 kr till skatte konto eller hur då vill jag ha hjälp på nästa steg om hur jag kan bokföra resten :

är det 

1630  D    och 1930    K      ???????????????

och sedan 

2510   D   och 1630     K       ????????????

MVH

George

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

Om du redan nu vill betala in beräknad slutskatt (6 095 kr) så bokför du:

Debet 1630                6 095

Kredit 1930                6 095

Nästa steg är att skicka in Inkomstdeklaration2 och sedan avvakta tills du får Slutskattsedel med bekräftelse på beloppet och vilket datum slutskatten ska bokföras. Detta sker normalt i mars 2025 och det är först då som Skatteverket lägger ut slutskatten på skattekontot och du kan bokföra:

Debet 2510          6 095

Kredit 1630          6 095

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej

Tack min vän för all information, jag uppskattar detta

MVH

George