Hej jag hjälper en kamrat med bokföring och funderar över en sak.Företaget har haft försäljning av beg. bilar (arbetsfordon) och bokfört försäljningen på konto 3105. men på NE deklarationen kommer summan på R1 borde det inte vara på R2 ?
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Tack för din fråga. Det är alltid lite klurigt med just R1 och R2 men R2 är intäkter som tillhör momsfri verksamhet. I denna pdf:n här så kan du läsa lite mer om vad som hamnar i R1 respektive R2. Där står det tex att dessa skall ingå i ruta 1
• momspliktiga uttag
• försäljningsintäkt från vinstmarginalbeskattade varor och resetjänster
• hyresinkomster vid frivillig skattskyldighet
• försäljning av varor till utlandet (inom och utom EU)
• intäkter inom byggsektorn där köparen ska redovisa och betala momsen
• andra intäkter som har samband med den momspliktiga verksamheten och där utgående moms inte redovisas.
Där kan du se att även intäkter som tillhör den momspliktiga verksmaheten som är momsfria skall redovisas i R1.
Ha det fint!
/ Josefine
En relaterad följdfråga.
En av mina första intäkter bokförde jag som 3045 (Försäljn tjänst utanför EG momsfri) men insåg långt senare att jag inte hade behövt göra det eftersom tjänsten utfördes i Sverige (betalningen kom från ett norskt konto). Bokföringshändelsen är låst så jag kan inte ändra den
Nu när jag tar ska deklarera får jag summan i R1. Kommer det ställa till det?
Jag är inne på min första årsredovisning så det mesta är nytt för mig.
Hej Jonatan och välkommen till vårt forum.
Då tjänsten utförts i Sverigen så skall du troligen redovisa moms på den vilket du inte gjort om du bokfört den på konto 3045 (Försäljn tjänst utanför EG momsfri). Då förmodar jag att tjänsten du sålt inte är momsfri?
Att bokföringshändelsen är låst gör inte något utan du kan lägga till en manuell verifikation för att rätta till detta. Använder du e-Ekonomi så går du in under Bokföring > verifikationer och lägger till en ny verifikation på följande sätt. Visar med ett exempel på 5 000 kr då jag ej har det exakta beloppet.
Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim
Tjänsten ska vara momsfri men jag förstår vad du menar med ditt exempel. Tack så mycket.
Hej
Toppen att det hjälpte dig och tack för att du återkopplade.
Önskar dig en fortsatt fin kväll.
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.