Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

suma00
NY MEDLEM

bokföring swish betalningar

Hej!

 

Jag har en fråga ang. bokföring av swishbetalningar.

Jag har en ny verksamhet (EF/KM) där jag säljer tjänster som betalas av kunden i förskott.

Har precis skapat företags swish och kunden har 10 dagar på sig att betala. (det är workshop-platser det handlar om). Om kunden bara får swishnumret för betalningen hur hanterar jag då bokföringen?

Försäljningsdatumet är alltså inte samma datum som betalningen kommer in på företagskontot.

 

Jag har inte kundens fullständiga uppgifter så jag kan inte skapa en faktura. Har bara namn, telefonnummer och mail. Funkar det med en förenklad faktura (värdet överstiger inte 4000 kr) och vilket alternativ ska jag välja som betalningsvillkor? Kontant/swish direktbetalning/10 dagar netto? 

 

Finns det ett smidigt sätt att hantera detta?

Tack på förhand!

1 SVAR 1
Pamela J
MODERATOR

Hej @suma00 

 

Tack för din fråga och välkommen till forumet!

 

Om kunden betalar i förskott kan du bokföra betalningen på konto 2420 Förskott från kund (Kredit). Därefter bokför du intäkten på försäljningsdatumet (2420 Debet / 3XXX Kredit). Huvudregeln vid förskott är att eventuell moms ska redovisas när betalning sker men dubbelkolla gärna med Skatteverket vad som gäller i ditt fall. 

 

Det räcker med en förenklad faktura om beloppet inte överstiger 4 000kr inkl. moms och du bör välja 10 dagar netto som betalningsvillkor. Kontant/Swish används enbart när fakturan fungerar som ett kvitto, dvs att du redan fått betalt.

 

Önskar dig en fin dag! 

/Pamela