Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

babaalak
MEDLEM

bokföring utanför eu enskildfirma

Hej,

jag har gjort inköp varan är såld utanför eu och den är skickat från eu lager alltså från amazon.

 

har enskild firma kontant metod hur bokför jag det ? 

 

 

9 SVAR 9
Joachim E
MODERATOR

Hej

Står det något VAT number/Momsregistreringsnummer på säljarens företag på underlaget du fått?

/Joachim

ja det gör det . det drogs 189.kr, sen gjorde jag retur på varan , då fick jag 31,67 kr ' moms' och 158,32 kvar av beloppet 

 

Skärmavbild 2024-06-17 kl. 10.19.40.png

Hej

Skulle behöva veta från vilket land Vatnumret kommer för att kunna svara på din fråga om hur du skall bokföra det. Så återkom med VATnumret och gärna vilket land underlaget kommer ifrån.

/Joachim

babaalak
MEDLEM

såg precis att det stod CZ vilket kan betyda Czech Republic 

inv-cz-1379816475-2014-1404

Hej

Det stämmer att det VAT numret kommer från Tjeckien så då bokför du inköpet som ett Eu inköp på konto 4056 med momskod 20.

Önskar dig en fortsatt fin dag
/Joachim

Hej.
inköp från annat eu land,

totala pris för denna varan 1332 men på första rutan skrev jag 1065.97kr pga på kvitto stod det så , Skärmavbild 2024-06-20 kl. 20.12.56.png stämmer det att jag ska skriva 1332kr istället för 1065 och längs när ska det då stå 1332kr x 1.25 lika med 1665

har annat fråga om man köper kopieringspapper vilken konto ska man använda ? för inköp annat eu land 

babaalak
MEDLEM

?

Hej

Ursäkta sent svar men varit på semester sedan midsommar. 

Konteringen du har bifogat är helt korrekt om beloppet du betalat var 1065,97 SEK

/Joachim