Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

OrtoMill
MEDLEM

bokföring

hej

 

jag råkade skriva fel räkenskapsår, det ska vara 31juli 2024. Fick följande

 

Det finns verifikationer på det nuvarande räkenskapsåret efter det angivna slutdatumet.
 
Hur kan jag fixa detta?
 
Mvh
5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Dessvärre finns det inte något sätt att rätta till detta utan att starta om hela systemet och göra om allt från början. Uppstarten av systemet är viktigt och att informationen som fylls i då blir helt korrekt.

Det går att ta ut en sie fil som man editerar så den får rätt datum och innehåll så bokföringen går att importera på nytt.
Skapade fakturor, kunder, leverantörer går det också att ta ut filer på som går att läsa in igen.

/Joachim

OrtoMill
MEDLEM

Hej!

 

kan du snälla visa hur jag ska ta ut alla sie filer? Hur många sie filer krävs det? Och i SIE Filen, ska jag ta bort allt som är efter det riktiga räkenskapsåret dvs 31juli? Och sedan importera in det igen? 

vad händer med dom jag tar bort? Ska jag importera in dom efter bokslutet 

 

tack 

Hej

Du tar ut filer från sidan Inställningar Import och export. Det behövs en sie fil för varje räkenskapsår du har. Skulle även rekommendera att du ringer in till supporten gällande detta. Lättare att någon guidar dig genom detta över telefon skulle jag säga. 

Du ringer in på 0470 - 70 62 00
 

 

Filen för året som har fel datum måste du dock få hjälp att editera av någon med kunskap om detta. Det är inte något vi kan hjälpa dig med hos oss på Visma är jag rädd. 

/Joachim

OrtoMill
MEDLEM

Hej,

 

tack, kan du bekräfta snälla vilka filer i den bilden jag ska exportera?

 

är det ”SIE export av kundfakturor” och ” SIE Import och export av bokföringsdata”?


jag ska kolla med en bolföringsfirma men behöver ge dom instruktion på vad som ska göra, 

 

är det att man tar ut filerna, tar bort alla efter 31 juli som var räkenskapsåret. Sedan importerar in i visma, gör bokslut. Sen importerar in allt efter 31a juli? 

Tack för all din hjälpm

Hej

Du bör ta ut en export av dessa framförallt sedan vet inte jag om ni har några betalninsgfiler för löner t ex. Så den kan behöva exportera också.




Det stämmer att siefilerna behöver öppnas upp och editeras där allt efter 2024-07-31 tas bort och sedan behöver även själva räkenskapsåret i filen ändras.
När det är klart sparar man om filen.

/Joachim