Hej!
Jag har bokförd följande
2023-12-23: Beslut extra vinstutdelning 2022
2091D - Balanserad vinst eller förlust 5000
2898K - Outtagen vinstutdelning 5000
Nu när jag är inne på visma deklaration/årsredovisning blir det fel.
Om jag lägger 5000 på "efterutdelning"
Får jag:
(det skiljer sig exakt 5000kr)
Lägger jag 5000 i stället på utdelning
blir det inget felmeddelande, men eftersom det är en Utdelning beslutad på extra bolagsstämma antar jag att jag borde lägga det på extrautdelning (alternativ 1).
tänker jag fel?
mvh Arthur
Hej
Skall först fråga om du har hämtat in nya uppgifter från eEkonomi. Låter märkligt att systemet inte skall ta med beloppet som är bokfört då bokföringen är korrekt och påverkar det egna kapitalet och även vilket belopp som skall betalas ut i utdelning.
Jag gjorde själv ett test och la in en ny utdelning i 2023. Hämtade sedan in de nya bokföringsvärdena och jag fick inte någon avvikelse eller fel i deklaration/årsredovisningssystemet. utdelningen la sig direkt som förändring av det egna kapitalet.
/Joachim
Hej,
Tack för dit svar.
Jag har klickad som vanligt på hämta bokförings uppgifter. Jag gjorde det precis nu
Sedan ser det ut enligt följande på utdelning. Den kommer inte med och rutan är vit istället för grå (automatiskt) eller orange (manuellt)
mvh Arthur
Hej
Jag skulle föreslå att du ringer in till vår support gällande detta. Bör vara något som gör att systemet inte kan hämta in rätt uppgifter. De som sitter på telefonsupporten kan skärmdela med dig och kontrollera vad som eventuellt behöver öppnas upp.
0470-70 62 00
Hej,
Det var det första jag gjorde 🙂 , men vi la inte märke till att det borde ha kommit med automat inhämtningen som du fångade. Den jag pratade med hänvisade till forumet ångande frågan jag ställde inledningsvis. Det hade varit gott om man kunde lösa det, kan jag ställa en mer specifikt fråga till support för att gå vidare med det?
Men under tiden: programmet borde alltså ha lagt -5000 på utdelning om jag förstår det rätt. Så om jag lägger det där manuellt (kontrollen av årsredovisningen bli grönt då) så är det rätt? Och inget behöver registreras under efterutdelning?
mvh Arthur
Hej
Det stämmer att det räcker med att du lägger in det manuellt så årsredovisningen blir godkänd i systemet.
Inget annat behöver registreras.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.