Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

visma372
MEDLEM

bolagsskatt, särskild löneskatt, utdelning, hur bokförs dessa?

har 4 rader som har dragits av konto 1930.

 

  1. "upskattad kostn"
  2. "bolagsskatt 2023"
  3. "särskild löneska"
  4. "utdelning för 20"

hur bokför jag dessa? tack.

7 SVAR 7
visma372
MEDLEM

4 transaktioner dvs.

visma372
MEDLEM

de ska inte bokföras mot 1630 därför att såna transaktioner saknas på skattekontot.

Hej

Löneskatten och boklagsskatten kommer komma upp på skattekontot som slutlig skatt och eventuellt även tillgodoförd debiterad preliminärskatt så dessa två skall du bokföra mot 1630. Detta kan komma upp på skattekontot så långt fram som 18 månader efter årets slut.

Utdelningen skall du bokföra mot 2898 om du bokfört upp en outtagen vinst utdelning tidigare. Har du inte bokfört upp någon ouuttgen vinstutdelning så skall du istället bokföra den posten mot 2091 balanserad vinst/förlust.

Vad posten uppskattad kosntad avser för något kan jag inte svara på och därmed inte ge något svar på hur detta skall bokföras utan att få mer information om vad det gäller.

/Joachim

tusen tack. 

 

"Utdelningen skall du bokföra mot 2898 om du bokfört upp en outtagen vinst utdelning tidigare."

hur tar man reda på detta på enklast möjliga väg?

punkt #1 handlar om "Uppskattad kostnadsränta".

är det 8423?

jag kan inte se något på 2898. så jag bokför det på 2091 då.

Hej

Om det är en uppskattad ränta på skattekontot så skall den betalningen också bokföras mot 1630 skattekonto. Då kommer den räntan dras längre fram från ditt skattekonto om den uppstår vill säga. Alla in och utbetalningar som berör skatteverket skall du alltid bokföra mot 1630. Fördelningen mot "rätt" konto sker senare när det faktiskt sker något på själva skattekontot.

Utdelningen bokför du helt korrekt mot 2091.

/Joachim