Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Catarina1
MEDLEM

byta konto 1920 till 1930

Jag använde mig av en SIE-4 fil för att importera 2022 bokföring. Jag har sedan bokfört själv hela 2023 själv i Visma. Nu märker jag att det är fel summa på företagskontot och att det är för att det har under 2022 bokförts på 1920 konto istället för 1930 konto. Jag ringde support som sa att enklast är att jag gör en ny verifikation där jag överför summan från 1920 till 1930. Min fråga är denna verifikation, ska det vara dagens (då jag gör själva verifikationen) datum eller ett annat datum?

9 SVAR 9
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om jag vore som dig skulle jag göra en verifikation per 2023-12-31 och därefter stämma av ditt saldo på konto 1930 mot ett engagemangs-besked från banken. Ett Årsbesked eller ett kontoutdrag går lika bra, viktigast är att du gör en avstämning så att konto 1920 nollas och att konto 1930 blir rätt.

 

Vänliga hälsningar

Roffak

Tack! Vad är ett engagemangs besked? På banken finns bara ett konto. Men summan stämmer inte på visma eftersom en stor del bokdördes automatiskt på 1920 istället för 1930.

Hej

 

Bankerna brukar skicka ut ett "Årsbesked" som visar saldot på ditt bankkonto 2023-12-31. När du gjort din överföring från 1920 till 1930 är det bra om du kontrollerar att banksaldot stämmer överens med saldot på konto 1930 där allt nu ska vara bokfört. Har du en differens bör du kontrollera vad den beror på så att du inte drar med dig differenser in i 2024.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

.

Jag gjorde en verifikation på det datumet du föreslog, 2023-12-31 och det nuvarande saldot på bankkontot stämmer nu med det i Visma på företagskonto.  När jag nu tar ut en preliminär balansräkning/resultaträkning från 2023 så blir SUMMA EGET KAPITAL OCH SKULDER och BERÄKNAT RESULTAT minus den summan som jag förde över till 1930.. men vi gick inte minus på föreningen. Varför har den summan blivit minus där? På kontot 2023 hade vi 2kr kvar och det är samma summa som står på SUMMA TILLGÅNGAR vid periodens slut, så den stämmer. 

.

Hej

 

Att föra över saldo från konto 1920 till 1930 påverkar inte resultatet utan är bara en omfördelning i Balansräkningen. Du bör kontrollera vad ni redovisar för resultat i Resultaträkningen.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK 

Men på balansräkningen står det minus summan jag förde över. Borde det inte vara plus? Om företagskontot stämmer på första sidan på visma? Jag är så förvirrad. Tacksam för hjälp.

Hej

 

Om du har möjlighet så skickar du en bild av din balansräkning till casperkonig@gmail.com så kan jag titta på den.

 

Vänliga hälsningar

Roffak