Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jan S_
MEDLEM

eEkonomi Lager diverse frågor

Hej,

Jag ska börja använda lagerfunktionen i eEkonomi Smart nu 2024. Första frågan jag stöter på är att välja konto för lagervärde. 

Jag bokförde lager manuellt första gången 2023 (har nyss bytt inriktning på verksamhet). Jag köper in varor (råmaterial och komponenter) för att använda i egen tillverkning av produkter som jag avser att sälja till kund. Eventuellt kommer jag även att köpa in handelsvaror för vidare försäljning till kund.

För närvarande har jag ett lagersaldo på 1410 "Lager av råvaror" som bokfördes 2023. 

I praktiken kommer jag att ha lager av både råvaror, färdiga egentillverkade produkter och inköpta handelsvaror (färdiga produkter utan vidareförädling)

Hur lägger jag upp detta i eEkonomi Lager? Allt lager ska ju inventeras och bli till ett lagervärde till sist.

Likaså, hur bokför jag smartast lagerförändring när en tillverkad vara blir "klar" och blir en "produkt" och likaså när den sedan säljs till kund.

Tacksam för svar! /Janne

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

I lagerfunktionen går det enbart att ha ett konto för lagervärde så där väljer du förslagsvis det kontot som du kommer ha högst värde på. Men rent bokföringsmässigt spelar det inte någon större roll om man enbart använder ett konto för både färdiga produkter eller råvaror. 

Jag hade föreslagit konto 1460 Lager av handelsvaror.

Vill du sedan särskilja lagret åt så kan du vid årets slut göra en ombokning av det som inte är handelsvaror på detta sätt.

1460 Kredit
1410 Debet.

När en produkt blir klar så lägger du upp den som en inleverens i lagerhanteringen till ett uppskattat inköps/tillverkningspris.

Vid försäljningen så lägger du upp det som artiklar i artikelregistret och markerar att det är lagervaror. På så sätt så kommer det regleras automatiskt när du fakturerar ut dina varor sedan.

Mer information hittar du i vår skriva hjälp om lager

/Joachim