Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kajo46
UTFORSKARE

egenavgifter i deklarationen

Hej ! Jag håller på att avsluta min enskilda firma och ska ta upp en expansionsfond till beskattning. Håller på att köra lite olika kalkyler ( simulera lite ) i skatteverkets kalkylsystem eftersom jag har begränsad åtkomst i Vismas kalkyler.

När jag ska lägga in firmans överskott i kalkylen så ska beräknade egenavgifter dras bort. Eftersom det är slutavräkning så ska jag räkna exakt och då använda 22,46 %.

Min, kanske lite dumma fråga , är som följer: Det har gjorts en slutjustering av förra årets egenavgifter och är då tillagt ett belopp på 72.191 vilket ökar mitt resultat för 2023. Detta belopp måste ju då öka mitt resultat och jag undrar om jag ska räkna egenavgifter även på dessa ?

Exempel:                     överskott 500.000

                      åter       exp.fond  300000 = 800.000

       slutjustering egenavgifter 70.000   =  870.000

Räknar jag årets egenavgifter på 800.000 eller 870.000 ?

När jag räknar " baklänges" på det Vismas kalkyl lägger ut så stämmer det inte fast jag kryssat i att de skall beräknas exakt.

Tacksam för vägledning !

Kajo46

7 SVAR 7
Göran A
UTFORSKARE

Efter du lagt till återföring exp.fond lägger du till förra årets schablonavdrag för egenavgifter och drar av de faktiska egenavgifterna enligt slutskattesedeln - därefter gör du avdrag för årets egenavgifter 

Har du inte utnyttjat hela räntefördelningen kan du vid avslut av EF även göra räntefördelning mot återföring expansionsfond - som man normalt inte kan göra 

kajo46
UTFORSKARE

Hej, jag provar att skicka en ny fråga den här vägen och hoppas du kan svara mig. Jag undrar om det är samma regler för att ett Aktiebolag ska kunna ta över expansionsfond eller Periodiseringsfond ? Jag tänker på att man måste sätta  in cirka 78% av fondens värde som fritt eget kapital ?

Jag har en expansionsfond och tänkte om jag skattar fram expansionsfonden och sätter till en periodisertingsfond och AB tar över denna. Är det  samma regler eller skulle jag tjäna på  detta ?

Om jag redan har ett eget kapital i Aktiebolaget som överstiger aktiekapitalet, kan man då använda dessa som likvid eller måste det vara " nya pengar "

Så tacksam om d kan svara på denna ( dumma ) fråga.

Hälsningar

Kajo46

Hej

Det är inte samma regler för expansionsfonder i ett Aktiebolag då de enbart används i Enskilda firmor och aktiebolag.

Jag skulle säga att expansionsfonden bör återföras i den enskilda firman så hela summan beskattas där. Sedan kan du välja att föra över kapitalet till Aktiebolaget men sätt inte av det till någon fond utan låt det i stället ligga som ett kapitaltillskott på konto 2893 lån från närstående.

Det är då fritt fram att använda dessa pengar som betalmedel i företaget eftersom de ligger som en skuld till dig som ägare av företaget.

/Joachim

kajo46
UTFORSKARE

Tack för svaret ! Om jag skulle ha haft en periodiseringsfond istället , hade det varit samma regler som gällt ? cirka 78% till AB OM jag inte skulle ha tagit upp den till beskattning ?

// Kajo

Hej

jag är så gott som säker på att man inte får föra över några sådan avsättningar till ett aktiebolag eftersom det är vinster i den enskilda firman som man skjutit upp beskattningen på. En skattemsässig justering i den enskilda firman helt enkelt.

Periodiseringsfonden har inte något med aktiebolaget att göra utan den avsättningen skall återföras och beskattas i den enskilda firman. 

Skulle vilja hänvisa dig vidare med denna frågan till skatteverket som säkert kan ge dig en definitivt svar gällande detta.

/Joachim

Joachim E : Inga problem föra över P-fond till AB - läs här Överföra till någon annan | Rättslig vägledning | Skatteverket

 

kajo46
UTFORSKARE

Tack för svar !