Hej!
Jag har fått en differens på min Z-rapport mellan totalförsäljning och totalt betalningsmetoden.
Det såt ut så här:
Total försäljning var: 972 kr inkl moms
Totalt betalningsmetod: 992 kr
Kontant var på: 205 kr
kort står det att det var: 787 kr
Vilket utgör en diff på 20kr mellan betalningsmetod och försäljning.
Hur kan jag bokföra Z-rapporten?
Tack för hjälpen i förväg!
Hej
Det låter som det kan beror på ett felinmatat belopp antingen i kortterminalen/Betalsättet eller på försäljning. Kan du på något sätt med hjälp av dina kvitton för den dagen identifiera om det är fel belopp inslaget på betalsättet eller om det är fel belopp inmatat som försäljning?
/Joachim
Det såg rätt ut på kvitton och transaktionerna var också rätt jag får bara en konstig summa på försäljning inkl och ex moms. Jag kontaktade leverantören men de förstår inte vad felet kan bero på och de ska gräva igenom det här ännu mer. Men nu vet inte jag hur jag kan bokföra händelse (Z-rapporten).
Hej
Jag skulle rekommendera att du i så fall bokföra det totala betalningsbeloppet på 992 kr även som försäljning. Om det skulle vara fel så är det i alla fall bokfört åt "rätt" håll dvs att du bokfört upp och redovisat moms på ett högre belopp än vad du faktiskt har sålt för.
Sedan är det 20 kr som det diffar på så det påverkar inte jättemycket totalt sett.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.