Hej jag har en fråga gällande hur jag ska bokföra ett inköp av mobiltelefon som företaget har gjort, vi har fått ett underlag på inköpet där det står det totala beloppet och under den raden står det förhöjd månadsavgift enlig avtal vilket är den summan som telefonen kostar. Det står att fakturan är ett underlag för vår momsregistrering. Jag misstänker att månadsavgiften på den operatören telenor som vi använder kommer att ha en högre månadsavgift men borde jag inte bokföra denna som en faktura ? och hur borde jag bokföra den i så fall?
MVH
Nellie
Hej @Nellie 123
Har du möjlighet att ge lite mer info kring fakturan, alternativt en bild (obs, skicka inte med känsliga uppgifter). Troligtvis behöver telefonen bokföras som ett lån så att ni kan ta upp hela momsen nu i samband med att denna fakturan bokförs och att man därefter bokför avbetalningar på lånet när kommande fakturor bokförs. Men utan mer detaljer är det svårt att ge ett konkret svar.
/Pamela
Tusen tack!
Fakturan bokförs enligt nedan:
2350 Lån Kredit 11 400kr
5410 Förbruk.inventarier Debet 9 120kr
2641 Ingående moms Debet 2 280kr
Fakturan du bifogat är underlag till verifikationen.
På kommande fakturor bokförs det som avser månadsavgift/avbetalning på konto 2350 (Debet) . När telefonen är helt avbetalad ska utgående saldo på konto 2350 vara 0kr.
Vänligen
/Pamela
Hej Tusen tack för ditt svar,
Ska jag då bokföra detta som en manuell verifikation?
Med vänliga hälsningar
nellie
Hej
Det är helt korrekt att du lägger in det via en manuell verifikation.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.