Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

fel i momsredovisning

Hej! Ska momsredovisa första gången, har redan gjort nånting fel. Det gäller enskild firma, haft bara två inköp under maj, så nu ser det ut såhär: 2641- kredit 83,20, 2650-debet 83, 3740-debet 0,20. jag skulle skapa en ny verifikation enligt video, men när jag bokförde det märkte jag att öre fanns fortfarande där. så jag tryckte på ångra och började om. men nu när jag vill skapa en ny verifikation ser jag att det ligger 83,20kr på 2012 redan. Hur kan jag ändra det och göra om igen? Är helt förvirrad nu. Tack på förhand!
5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

Innan du försöker ändra och göra om bör du även kolla saldot på konto 2650. Ligger där - 0,20 så är din bokförda verifikation rätt frånsett att du använde beloppet 83,20 istället för 83,00.

Vill du ändra den nya verifikationen går du in på det verifikationsnumret och väljer Åtgärder/Korrigeringsverifikation. Klicka i rutorna framför konto 2650 och 2012 som då automatiskt motbokas bort. Bpkför sedan på samma konton men med rätt belopp dvs 83,00.

Hoppas jag tolkat dig rätt.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar Rolf! Jag har redan hunnit klicka på massa knappar och inte kommit vidare. Vet inte vilka verifikationer jag ska kolla på, de första verkade vara rätt A4-momsredovisning, A5-skattedeklaration, men sen tryckte jag på ångra, så A6 är korrigering fast jag inte gjorde nånting där, vet inte om det går att göra nånting för det verkar vara låst alltihop. sen ett annat försök- A7 och korrigering A8, sen ett till A9 och då gav jag upp för jag visste inte vad jag skulle göra. Känner mig som en i**.

Roffakab
CHAMPION

Hej

Tycker jag inte du ska göra. Frånsett att nummerordningen blir lite omvänd så har du fått allting rätt.

A9 är din slutliga momsredovisning där du nollar konto 2641 och lägger tillgången 83,00 på 2650 redovisningskonto moms. Helt rätt.

A5 är din momsdeklaration där du flyttar tillgången på 2650 till 2012 avräkningskonto skatter och avgifter. Helt rätt.

Utöver detta har du Ångrat din momsredovisning två gånger vilket skapat A6 som tar bort (korrigerar bort) A4 och A8 som tar bort A7. När du trycker på knappen Ångra skapas dessa motbokningar automatiskt.

Varför Skattedeklarationen (A5) lägger tillbaks öresutjämningen kan jag inte förklara men det har inge större betydelse. Viktigast är att saldot på 2650 är 0 och att beloppet du har att fordra från skatteverket finns bokfört på konto 2012.

Så glöm bort verifikationerna A4, A6, A7 och A8.

Dina "riktiga" momsverifikationer är A9 och A5.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Toppen! Tack för hjälpen Rolf! Så nu är det bara att logga in på Skatteverket och fylla i redovisning där antar jag? Blir mycket lättare att göra det nästa månad, tusen tack!!! 
Roffakab
CHAMPION

Hej

Helt rätt. Tänk bara på att du väljer rätt månad när du går in på skatteverket och deklarerar. Har du månadsvis momsredovisning ska maj månad redovisas senast 2018-07-12.

2018-06-12 gäller som sista deklarationsdag för April månads momsredovisning.

Men om jag förstått rätt så är Maj månad din första momsperiod och då är du ute i god tid. Kanske ska du ansöka hos skatteverket om att övergå till kvartalsmoms.

Allt blir lättare när man kan det, även bokföring.
Rolf