Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Viktoria2
NY MEDLEM

finansiella tjänster

Hej! Jag producerar brädspel och startade en preluminärtköp för expansionen till spelet. Jag användare tjänsten av ett teknikföretag Stripe som erbjuder finansiella tjänster, då tar de pengar från kunderna, drar avgift och jag får pengar på mitt konto efter att de har tagit sin avgift. Hur bokför jag detta? 

Jag använde konto 2420 Förskott från kunder, men då bokför jag inga avgifter som Stripe drar från kunder, är det fel? 

Stort tack för hjälpen!

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då betalningar via Stripe räknas som en dagskassa så skall du hantera detta i två steg.

1. På försäljningsdagen (Inte när du får in pengarna på banken) så gör du en kontering under Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation på detta sätt

1580 Debet (Hela summan)
3051 Kredit (Nettobeloppet)

2611 Kredit (Eventuell moms)

2. När du sedan får in pengarna på banken så bokörs inbetalningen på detta sätt

1930 Debet (Insatt belopp)
1580 Kredit (Försäljningsbeloppet innan avgiften)
6040 Debet (Avgiften)

/Joachim

Stort tack! Det blev tydligare:)

Får jag fråga en sak till? De på Stripe får flera betalningar per dag från olika människor och skickar sedan sitt kontoutdrag till mig där man ser alla transaktioner, men inga enskilda fakturor. Räcker det  som ett underlag för verifikationerna? Ska jag skapa verifikationer till varje enskild köp från enstaka kunder då också?

Och sen när de skickar pengar till mig så bifogar de kvitto, då tänker jag att det är ett underlag för verifikationen 1930,1580,6040. Stämmer det?

Hej

Du har som företagare skyldighet att upprätta underlag (Kvitto/Faktura) på vad du säljer. I vissa fall kommer kunden vilja ha det men framförallt så måste du ha det för din egen bokförings skull.

Däremot kan du bokföra dagsförsäljningen som en klumpsumma men bifoga flera olika underlag som visar vad som skett.

/Joachim