Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Paulina
UTFORSKARE

finasiell leasing av maskin

Hej,

 

Skulle behöva lite hjälp med bokföring av en leasad maskin (finasiell leasing) och bokslut. 

Avtalet ser ut som så: 1832kr (ex moms) avbetalning i 36 månader, restvärde 6578kr (ex moms). Finns ingen första förhöjd avgift.

Jag bokförde på detta vis vid avtal:

1260 D leasad maskin 72530 kr 

2350 K Andra långfristiga skulder till kreditinstitut 72530 kr

Bokför nu löpande månadsavgiften:

1930 K 1832 kr

2350 D 1832 kr

 

Stöter dock på problem vid bokslut då balansräkningen i årsredovisningen inte balanserar på grund av att summan för maskinen (72530kr), inte tas upp som en tillgång i balansräkningen.

Beror det på att jag inte har lagt upp maskinen som en inventarie? eller har jag bokfört på fel sätt?

 

Tacksam för hjälp!

 

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om man följer K1 eller K2 regelverken så hanterar man finansiell leasing som en hyresavtal, dvs likadant som en operationell leasing. Det är enbart om man följer K3 regelverk som det blir en skuld och tillgång på det sättet som du bokfört, så jag rekommenderar dig att korrigera detta eftersom det inte är en tillgång i företaget. Om du följer K3 regelverket så rekommenderar jag dig att hjälp av en konsult, då det är ett mer komplicerat regelverk och tyvärr ingenting vi kan vägleda kring i forumet. 

 

Hur man bokför leasing av maskin kan du läsa om här. Då du inte har en första förhöjd leasingavgift så blir det inget bokfört mot ett 172X konto vid upptagandet av leasingen, utan istället så bokför du dina löpande leasingavgifter mot tex 5212. Det blir ingen tillgång eller skuld eftersom det hanteras som ett hyresavtal och du betalar ingen första förhöjd leasingavgift, utan blir bara löpande kostnader för dig. Varför du får problemet vid årsredovisningen är tyvärr lite svårt att veta, men det spelar mindre roll om det är så att du inte följer K3 och därmed inte skall hantera din leasing som en tillgång samt skuld. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej,

Tack så jätte mycket för klargörandet! Ja jag följer K2 regelverket så ska se till att ändra i min bokföring.

Vänliga hälsningar

Paulina