Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Rasmus1
UTFORSKARE

förflytta mellan 1880 - kortfr. placeringar och 1941 - depåkonto - fonder - eEkonomi

Hej, tidigare år har fondköp hamnat på 1880 via depåkontot 1941. När vi bytt "bokföringsmetod" så slutade man använda 1880. Pengarna ligger kvar på 1941. Det här blir inkonsekvent när man tittar på bokföring historiskt, varje år blir jag förvirrd innan jag förstår vad som hänt. Skulle vilja styra upp det.

Frågan är: vad är poängen med att lägga fondköpen på 1880? Kan jag strunta i 1880 och bara låta pengarna ligga redovisat på 1941? Och kan jag då flytta över dom gamla pengarna som lades på 1880 förut?

mvh
Rasmus
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om beloppet som används vid köp lyfts ut från konto 1941 är det bra att kunna följa den affärshändelsen med ett eget verifikat och en omflyttning till annat tillgångskonto - t ex 1880 - men om köpet sker utan att beloppet lämnar konto 1941 behöver ingen kontering ske.
Hur har du tidigare hanterat eventuella kursförändringar i din portfölj vid t ex värdesänkning
- vid bokslut?

Mikael

Nej inte kursförändringar. Inget har heller sålts. Jag tolkar det som att 1880 inte behövs.

Va bra, då kan jag föra över beloppet som ligger på 1880 till 1941 för att lättare förstå deklarationen i framtiden.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Rätt