- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
fråga angående leasing av fordon, moms
fordon som har hytten och lastområdet separat med en luftglipa får man dra av hela momsen under förutsättning att den är registrerad som lätt lastbil och/eller lastbil?
dvs alla fordon som är registrerad som personbil är det halva momsen man får dra av, korrekt?
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hejsan.
Allt det du beskriver stämmer men endast vid leasing.
- Ett fordon som är registrerat som lätt lastbil och som har en diagonal luftspalt mellan kupe och lastutrymme får du lyfta full moms på vid leasing och/eller köp.
- Ett fordon som är registrerat som lätt lastbil men som saknar luftspalt (d.v.s. det är samma karossdel) mellan kupe och lastutrymme får du lyfta halv moms på vid leasing men ingen moms på vid köp. Detta då den ur momssynpunkt räknas som en personbil. Finns iofs vissa undantag om du bedriver taxi- begravnings- eller trafikskoleverksamhet, kan även finnas något till. Då kan du lyfta full moms även på personbil. Lycka till!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
- vad menar du med diagonal luftspalt?
- stora bilar som dodge ram och volkwagen amarok, är dem reggade som lätt lastbil och/eller lastbil kan man dra av hela momsen, korrekt?
och om de är reggade som personbil är det halv moms?
tack
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hejsan.
1.Med diagonal luftspalt så menar skatteverket egentligen att kupen skall vara åtskild från lastutrymmet. Lite märkligt benämning av dom då man lika gärna kunde skrivit att de ej får vara samma karosserienhet.. Det här är en regel som kom 1988 och som borde uppdateras. Den uppkom då många lastbilsregistrerade amerikanska vans genom att montera ett galler, ett galler som man sedan flyttade bakåt och satte tillbaks soffan. Idag så hjälper det ju inte ens om du har en 10 cm tjock stålplatta mellan kupe och lastutrymme. Då är det ändå ur momshänseende en personbil. Vilket är väldigt märkligt.
2. Storleken på bilen har egentligen ingen betydelse när det gäller momsen förutom då om det blir en tung lastbil. Dessa momsregler gäller endast lätta lastbilar. Om en skåpbil är reggad som lätt lastbil men det är samma karosserienhet vad gäller kupe och lastutrymme så blir den, ur momssynpunkt, en personbil. Med halv moms vid leasing och inget momslyft vid köp som följd. Vilket då ställer till det för t.ex. hantverkare som absolut skulle behöva ha en skåpbil men där den då blir dyrare vad gäller finansieringen. Även fordonsskatten är ju idag helt vansinnigt dyr på den kategorin av bilar. Kollade för kul på en 2024 års VW Crafter. Fordonsskatten där är 28 459 kr.... Vilket ändå var lägre än på andra..
En fordonstyp som kan vara intressant är då dom Dodge Ram som är reggade som tung lastbil. Där får man ju då lyfta full moms men en annan sak är också att det inte finns några förmånsbeskattningsregler för tunga fordon... och jag har aldrig hört talas om krav på körjournal där. Nu är det väl så att man kanske ändå skall skriva körjournal och åker man då på förmån så blir det en på faktiskt marknadsvärde istället för som det är på personbilar, ett schablonvärde.... så vad som händer där i framtiden får vi nov vänta på och se.... Lycka till!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
så om jag har förstått rätt:
leasing av fordon:
- personbil: halv moms avdrag oavsett om det är luftspalt eller inte?
- lätt lastbil: hel moms avdrag om luftspalt, annars halv moms?
- tung lastbil: alltid hel moms avdrag?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Nja...
1. Personbil är alltid halv moms vid leasing, inget momslyft vid köp. Om du nu inte bedriver körskola, taxi, begravningsbyrå eller bilhandel.. då gäller full moms.
2. Fordon som är registrerade som lätt lastbil, ja där påverkar då just luftspalten. Är det ingen luftspalt så är det ur momssynpunkt en personbil med dom reglerna. Luftspalt, eller flak, full moms då det är en lastbil, även ur momssynpunkt.
3. Tung lastbil... full moms...
Krångliga regler och borde, som sagt var, ändras.....
Lycka till med bilandet och företagandet...
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
en Ford TRANSIT CONNECT som är reggad som lastbil. saknar luftspalt.
hel- eller halvmoms?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Halv vid leasing, inget lyft vid köp....
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Halv vid leasing, inget lyft vid köp....
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
så detta är fel?
leasing av fordon:
- personbil: halv moms avdrag oavsett om det är luftspalt eller inte?
- lätt lastbil: hel moms avdrag om luftspalt, annars halv moms?
- tung lastbil: alltid hel moms avdrag?
----------------------------
detta är korrekt?
leasing av fordon:
- personbil: halv moms avdrag oavsett om det är luftspalt eller inte?
- lätt lastbil: hel moms avdrag om luftspalt, annars halv moms?
- tung lastbil: hel moms avdrag om luftspalt, annars halv moms?
dvs lätt och tung lastbil har samma regler?
skatteverket skrev till mig:
"Skatteverket kan inte svara på din fråga men saknar bilen luftspalt och väger under 3.500 kilo (lätt lastbil) är det 50 % avdrag på leasingmomsen."
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det nedre är korrekt med ett undantag. För tunga lastbilar är det alltid hela moms avdrag.
Det är enbart lätta lastbilar som kräver en luftspalt mellan förarhytt och lastutrymme.
/Joachim
