Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Camilla68
MEDLEM

fråga om tidigare obearbetad ingående balans

Hej 

Jag förbereder mitt bokslut per sista april i år. Ska vara inne på lördag...

Jag försökte rätta till en gammal ingående balans som härhör från förr förra bokslutet på kontona
2512 beräknad inkomstsskatt

2514 särskild löneskatt

När jag förde över dem till 7533 och 8910 får bort dem från ingående balans för året 23 -24, men samtidigt påverkar posterna ingående balans i årets resultat. vad gör jag för fel?

vänligen Camilla

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag skulle behöva veta hur själva konteringarna av dina justeringar ser ut för att kunna svara på detta.

2512 och 2514 nollar man normalt sett i bokslutet genom en omföringen till konto 2510 så alla skatter ligger som en skatteskuld. där det skall ligga tills det regleras på skattekontot vilket kan ske så långt fram i tiden som 18 månader efter bokslutet är klart.

2512 Debet
2514 Debet
2510 kredit.

/Joachim

Camilla68
MEDLEM

Tack!
Jag håller på med bokslutet för 230501-240430

Från 220501-230430 har jag en inläst ingående balans (använde inte Visma online då, utan en annan gammal dator med ett Visma program installerat)

Efter jag gjort förra årets bokslut fick jag en fil att läsa in, med nio verifikationer. Men om jag skriver in dem påverkar det ingående balansen till innevarande år på ett märkligt sätt.

2514 försökte jag föra mot 7533. 
2512 mot 8910 etc. 

tacksam för rådgivning!
vänligen Camilla

Hej

Filen med de 9 verifikationerna skall mest troligt påverka balansera men den filen då de verifikationerna färdigställer föregående års bokslut så det låter korrekt att balanserna uppdateras.

Det varker däremot inte rätt med nollningen av 2514 och 2512. Dessa poster skall inte bokföras mot 7533 och 8910 utan de skall som jag skrev i mitt tidigare svar föras om till 2510. 

/Joachim

Skärmavbild 2024-11-29 kl. 10.30.09.pngså detta förslag från årsredovisning online är felaktigt då?så detta förslag från årsredovisning online är felaktigt då?

Så här ser en av verifikationerna ut och så här står det i texten: 

"För att din egen bokföring skall bli rätt så rekommenderar vi att du så fort som möjligt bokför de verifikationer som Årsredovisning Online har skapat. Följande verifikationer är kvar att bokföra för räkenskapsåret 2022-05-01 - 2023-04-30." Är det här alltså fel då?

Hej

Det exemplet är själva uppbokningen av löneskatten som jag förmodar inte är gjort löpande när pensionskosntaden bokfördes upp. Så den är säkert helt korrekt.

I bokslutet sedan så brukar sedan den summan flyttas igen till 2510 men då du använder årsredovisning online är det svårt för mig att svara på den frågan så rekommenderar att du tar kontakt med deras support.

Annars får summan på 2514 ligga kvar så får du justera ner det saldot när det regleras mot skatteverket senare.

hej, stort tack!

vänligen Camilla