Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bärlebo
MEDLEM

frågor om avskrivningar / personlig konsumtion

Hej!

 

jag har en enskild firma och ingen anställd.

Idag har jag frågor om avskrivningar / personlig konsumtion

1) Förbrukningsmaterial
Tyvärr har jag material som inte längre kan användas
a) avskrivning materialet (materialet kan inte användas)
b) använda materialet för mig (privat)

 

2) varor
Hur kan varor avskrivning som inte säljs eftersom de är "för gamla / inte längre moderna".

Hur kan jag korrekt ange detta i bokföring.

 

Tack för hjälpen och ledsen att svenska kan "stavas lite fel ", kommer från Tyskland och översättning är inte så lätt

Mvh Pax  😊

 

5 SVAR 5
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Pax,

Jag är inte helt med på din frågeställning tyvärr. Jag är med på att du funderar på förbrukningsmaterial och varor men följdfrågorna känner jag att jag vill dubbelkolla. 

 

Förbrukningsmaterial 
a) Vad vill du ha för information mer exakt? Om du ska eller hur du ska göra en avskrivning? Förtydliga gärna. 
b) Vill du veta om du får använda materialet privat? Förtydliga gärna. 

Varor
Inte helt med här heller tyvärr så dubbelkollar din frågeställning lite till. Funderar du på vad du gör med varor som avskrivits med inte kommer säljas och hur du bokför det? 

 

Återkom med mer information så tar jag det en vända till! 🙂 
/My 

Hej My,

jag är ledsna för att det är så komplicerat - sorry
Jag hoppas att mina svar hjälper - många, många tack

 

till a)
Jag skulle vilja veta exakt: vilken kontotyp/Verifikation som måste användas för att avskriva oanvända material och tillhörande procedur
Följande kontotyp 5400 (Förbrukningsinventarien och förbrukningsmaterial (gruppkonto)) användes för material

 

till b)
Jag skulle vilja veta exakt: vilken kontotyp / Verifikation som måste användas om jag använda "material privat" och tillhörande procedur
Följande kontotyp 5400 (Förbrukningsinventarien och förbrukningsmaterial (gruppkonto)) användes för material

 

till Varor - ja

 

hälsningar Pax

 

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej igen Pax, 

Det är inga problem, vi får jobba oss framåt 🙂 Informationen du gav mig gör det något tydligare på vad du vill ha svar på men svaret beror lite på vad det är för material. 

a) Vad är det för något som ska avskrivas exakt? 
Du skriver att det är förbrukningsmaterial. Förbrukningsmaterial eller förbrukningsinventarier görs det ingen avskrivning på eftersom dem har kort livslängd (kortare än tre år) och kostar mindre än ett halvt prisbasbelopp ( prisbasbeloppet är 47 300 år 2020). 

b) Samma följdfråga här, vad är det för material? Hur ser processen ut mer exakt? Ska det fortsätta användas i firman också?  

 

Varor: 
Tolkar det som att det är ett inventarier som ska avyttras. Det kan avyttras genom försäljning, gåva eller skrotning/utrangering, i ditt fall förstår jag det som att det inte ska säljas eller kan användas mer och därav ska utrangeras. Jag ser att du använder Visma eEkonomi, har du gjort avskrivningarna genom programmets register under Bokföring -Inventarier? Eller sköter du allt manuellt? 
Har du gått via registret i eEkonomi kan du även där göra utrangeringen. Du klickar på inventariet - Åtgärder - Utrangera inventarie. 


/My 

Hej,

 

till a)

jag ska avskrivas "gamla byggmaterial"

Till exempel
Träbalkar, Finsågt dubbelfas obn 22x120 eller Fjällpanel 21x120

jag kan inte längre använda den till andra kunder

 

till b)

eller jag använder dessa material privat

 

Varor

har jag registrerad under 1450 (Lager av färdiga varor) - efter att jag sålde en del utförd under 4950 (Förändring av lager av färdiga varor)
Vad gör jag "skrotning/utrangering" ???

 

Mvh Pax

 

Hej! 

a) Inköp på inventarier och verktyg som är under ett halvt prisbasbelopp får du göra direktavdrag på och kan bokföras på konto 54xx. 

b) Jag skulle faktiskt dubbelkolla detta med Skatteverket i första hand, så du får rätt information om hantering. 

 

Varor: 
Jag förstod det som att du hade detta registrerat som en inventarier, inventarier är registrerat på ett 12xx-konto. I ditt fall förstod jag det som att detta fanns registrerat på 14-konto, är det alltså inte registrerat som en inventarie? Behöver att du förtydligar din frågeställning lite till för att jag ska kunna ge dig ett svar. 

/My