Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ann-sofie
MEDLEM

frivillig moms vid uthyrning

Jag har inte lyckats i systemet skapa moms vid frivillig moms vid uthyrning. Har en hel del fakturor som ska särredovisas i momsen för frivillig moms vid hyresintäkter.

Hur gör jag det enklast. 

Ändra i verifikatet eller ett nytt verifikat?

Vänligen visa mig hur jag gör

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du kan under Insatällningar > Kontoplan börja med att aktivera konto 3913 Frivilligt momspliktiga hyresintäkter.

När detta kontot är aktiverat för användning så kan du skapa en ny artikelkontering under Inställningar > Artikelkontering > Ny artikelkontering.



Efter den artikelkonteringen är skapad så kan du lägga upp en ny artikel alternatrivt redigera en redan skapad artikel där du hänvisar artikeln till den nya artikelkonteringen vilket då gör att systemet kommer hantera både konto för försäljning 3913 och försäljningen kommer hamna i ruta 08 i momsrapporten vilket gör att försäljningen särredovisas.



 

/Joachim

Hej Joachim, jag har gjort manuella verifikationer som du sa vi varje tidpunkt (datum) som jag har fått in pengarna. Men momsdeklarationen stämmer inte jag får en diff som jag inte riktigt förstår. Jag tog bort momskoderna, men då gick de inte in alls, jag behöll momskoden på 3913 då gick det in på momsdeklarationen (slog inte igenom annars)

Så här ser en manuell verifikation ut

annsofie_0-1723967388939.png

Men jag får inte omsättningen att stämma med momsen.

Säkert ett enkelt fel, men hittar inte det.

 

Hej

Har rättelserna gjorts i samma momsperiod?

/Joachim

 

ann-sofie
MEDLEM

Hur gör jag för att "rätta" momsen så jag får den på frivillig moms vid uthyrning? Ex har fakturerat och fått betalt, och bokfört betalningen.

Hur gör jag enklast?

Hej

Du kan skapa en korrigeringsverifikation av den bokförda händelsen alternativt så gör du en manuell justering av det via Bokföring > Verifikationer > ny verifikation.

Datum = Samma datum som originalverifikationen
Text = Vad händelsen avser för något.

30XX (Momskod 05 25%) Debet
3913 (Momskod 08 25%) Kredit

Momsen behöver inte tas med i den manuella konteringen då den redan ligger rätt.

/Joachim