Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

hur bokför jag inköp privat med egna pengar på en skrivare från canon ( Nederländerna) Hjälp

Hej 

Hoppas allt är toppen med er

Jag har gjort ett inköp med mitt privata kort på en skrivare som är till företaget. Jag köpte den från Canon.se men det står att alla varor köps via deras nederlänska bolag. Så jag fick ett kvitto där dom har tagit ut 25% moms eftersom bolaget inte riktigt var klart så var jag tvungen att köpa den med privata kortet till företaget. 

Nu undrar jag hur jag skall bokföra det i Visma e ekonomi? 

Jag har gjort på följande sätt och undrar om det är rätt 

2893 - Kredit 3460
5410- 2768

2641 momskod 48 - 692 kr.

Är detta rätt bokfört ? 

När man köper en vara från ett EU land med privata kortet tex  och dom tar svensk moms ,finns det något jag skall tänka på vid bokföring?

Tacksam för hjälp

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Om det är ett NL-momsregistreringsnummer på kvittot kan du inte lyfta momsen utan får bokföra hela beloppet som inköp av vara från annat EU-land och beräkna omvänd moms på kontona 2614 och 2645. Om det däremot står ett SE-nummer kan du kontera som du gjort.  

Hej Annica 
Jaha okej då hänger jag med någorlunda , så om jag har förstått rätt och gjort rätt isåfall så är det såhär jag skall bokföra det?

2893- 2768 ex moms kredit

5410- 2768 debet 

2614 momskod 30- 692 debet

2645 momskod 48 - 692 kredit 

Stämmer det ? Eller hur ska jag göra ? 

Är lite förvirrad men så villig att lära mig 😃

Tack på förhand

AnnicaL
CHAMPION

Du ska räkna den omvända momsen på hela beloppet inkl holländsk moms. Om du använder eEkonomi kan du lägga in momskod 20 på raden för konto 5410, annars bör du använda ett konto som har den momskoden, t ex 4056. Om det inte är rätt momskod på kostnadskontot kommer du att få fel vid momsredovisningen. Momsen ska bokföras åt andra hållet jämfört med hur du skrev. 

2893 K 3460

4056 D 3460

2614 K 865

2645 D 865

Hej Annica 

Tack så mycket för dina svar , jag såg precis att det finns ett SE nummer på fakturan som jag har fått från Canon. Kan jag bokföra som jag beskrev i första inlägget ? 

Jag tog en skärmdump på fakturan som jag har fått från Canon.

DanielHaghnazarian_0-1707686888596.png