Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helena3
MEDLEM

importmoms på prover som ej betalas

Hej ! Jag behöver lite hjälp... Har fått hem prover från Storbritannien (som ej betalas) i aug -21. Jag har också fått en deklaration från TNT med ett momsbelopp på 83sek. Detta skall ju redovisas till skatteverket... hur och var gör jag detta då jag inte bokför någon faktura eller betalning med denna moms?

 

MVH Helena 

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket kring detta, då i och med att du fått en faktura/sammanställning från TNT med ett momsbelopp så låter det som att importmomsen redan är hanterad av dem och därmed bör bli en kostnad för dig. Detta betyder i sin tur att du inte skall redovisa det till Skatteverket då det redan är deklarerat av TNT. Om man enbart inte betalar något men ändå skall redovisa till Skatteverket så är det bara att bokföra upp det som följande, i och med att du inte betalat något utan enbart skall få med värdet och fiktiva momsen i momsrapporten:

 

Tullfakturan utan extra avgifter:

4545 momskod 50 (25%)     debet 10 000:- (beskattningsunderlaget)

4549 ingen momskod           kredit 10 000:-

2615 momskod 60 (25%)     kredit   2 500:-

2645 momskod 48                debet  2 500:-

 

Du kan hitta mer information och bokföringsförslag gällande handel utanför EU här.

 

Du får gärna återkomma när du fått svar från Skatteverket om du vill, för att kunna hjälpa andra användare i forumet som kanske har liknande frågor.

Ha det fint!

 

/ Josefine

Hej och tack för ditt svar! 

Jag har varit i kontakt med både TNT, Tullverket och Skatteverket... Nu lite visare. Den rapport jag fått från TNT var moms på en transportkostnad som leverantören betalat, men jag skall deklarera för momsen. Sedan fanns det ett monetärt tullvärde hos Tulllverket (har väntat på login för att kunna hämta) på 1047sek som skall deklareras moms på. Så nu om jag förstå rätt skall jag deklarera och bokföra moms på frakt (333) 83sek och moms på det monetära tullvärdet (1047) 262sek. Så nu har jag en fråga till skall dessa två bokföras på två verifikationer eller kan jag slå ihop dem. All moms är ju "fiktiv" så jag kommer ju inte betala något. MVH Helena 

Hej igen!

 

Okej vad bra, skönt att få lite klarare svar! Okej så den momsen som angetts på fakturan är inget som du skall betala utan var en angivet belopp på den fraktkostnaden som du då skall redovisa till Skatteverket. Du har även fått fram det monetära tullvärdet som du också skall deklarera. Så både fraktkostnaden samt tullvärdet plus den fiktiva momsen för båda skall redovisas till Skatteverket helt enkelt.

 

Om ingenting betalades till TNT så blir det som följande exempel:

 

Tullfakturan utan extra avgifter:

4545 momskod 50 (25%)     debet 10 000:- (beskattningsunderlaget)

4549 ingen momskod           kredit 10 000:-

2615 momskod 60 (25%)     kredit   2 500:-

2645 momskod 48                debet  2 500:-

 

Om du även skall betala transportkostnaden så lägger du bara till 1930 med belopp i kredit och ett 57XX konto i debet med det beloppet och samtidigt redovisar enligt ovan. Det går bra att slå ihop båda två samtidigt, förutsatt att det är i den perioden du får redovisa det monetära tullvärdet ( vilken redovisningsperiod det skall hamna på brukar stå på tullkvittot du får från tullverket ).

 

Hoppas detta hjälper dig, ha det fint!

/ Josefine

Tusen tack! 

Det blev en följdfråga till... Då båda verifikationerna ligger i augusti behöver jag ju göra en ändring till skatteverket. Hur gör jag i bokföringsprogrammet?  Min tanke var att korrigera den tidigare gjorda momsrapporten och sedan göra en ny rapport för samma period. Är det korrekt eller skall jag gå till väga på något annat sätt?

 

MVH Helena 

Hej igen!

 

Ingen fara alls. Okej, jag tycker det låter som en bra idé att göra om bokföringen samt momsrapporten i rätt period så att detta blir rätt både på Skatteverket samt i bokföringen. Så då korrigerar du dina verifikationer, gör om momsrapporten och gör en ny för att sedan skickar in en rättad momsdeklaration till Skatteverket så skall allt stämma.

 

Ha det fint!

/ Josefine