Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Alan20
MEDLEM

inköp av bil som hyrdes

Hej,

En bil som hyrdes av bolaget sedan efter flera månader köptes bilen.

På faktura står

Värderadvärde 475 000 kr och restvärde 412 000 kr

skillnaden 63 000 kr som fakturerates mot bolaget som köpte bilen.

Vilket konto bokförs den 63 000 kr?

Ingående moms på det 12600 kr

det gäller aktiebolag med kontantmetod. OBS! bolaget jobbar inte med bilar utan köpte bilen för användning i bolaget bara ooch inte för att den ska säljas eller leasas därefter.

Tack

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om jag tolkar det du skrivit rätt så är det enda som företaget skall betala 63 000 kr inklusive moms för bilen. Resterande värde av bilen skall inte finansieras på något annat sätt dvs genom ett lån t ex?

/Joachim

Alan20
MEDLEM

Ja precis bara 63000 kr betalas. resten är leasing avgift under 3 år.

Hur bokförs de 63000 kr och får jag bokföra momsen?

Dessutom betalas arbetsgivareavgift till bilen till skattekontot ska de bokförs mot 7512 bara?

Hej

Om det är en personbil så får man inte dra av för momsen när man köper den. Det är en ej avdragsgill moms. Enbart så länge man leasar den som man får lyfta halva momsen. Så du bokför de 63 000 mot konto 1241 Personbilar.

Gällande inbetalningen av arbetsgivaravgiften så skall du bokföra den mot 1630 skattekonto när den betalas.

Det är först när du bokför skattekontot senare som du skall bokföra det mot ett annat konto och då skall det bokföras mot 2731

7512 skall du använda i samband med att löne betalas ut. Det är då man bokför upp kosntaden för arbetsgivaravgiften.

/Joachim

Alan20
MEDLEM

Okej tack, men

hur blir det om ägare som köpte bilen och han tar inga lön från företaget?

Får jag bokföra avskrivning på den 63 000 kr?

Hej

Om bilen först köps in av företaget så skall du bokföra inköpet av bilen mot 1241 som jag skrev i det tidigare svaret och så länge företaget ägare bilen kan man skriva av belopp månad eller årsvis på de 63 000 kronorna.

Om bilen sedan säljs till ägaren så skall detta bokföras som en försäljning av en inventarie, 

Om den säljs med samma värde som den köptes in för 63 000 så skall konteringen då se ut på detta sätt

1930 Debet 63 000
1241 Kredit 63 000

Om man hunnit gör avskrivningar på bilen så kommer konteringen se annorlunda ut då man måste dels bokföra upp en vinst eller förlust samt att avskrivningarna också skall bokföras bort.

/Joachim

Alan20
MEDLEM

Hej,

En till fråga gällande detta.

Ska bokade arbetsgivaravgifter förmånsvärden vara i skattedeklaration 2 någonstans? behöver jag specificera beloppet under något fältet i  skattedeklaration?

Hej

Det bör redan vara med i skattedeklarationen om du bokfört arbetsgivaravgifterna och förmånsvärdena rätt löpande.

/Joachim